Am început acum ceva vreme o serie de articole despre cum să-ți redefinești viața. Un fel de primi pași ca să te regăsești și să-ți începi evoluția (dacă nu ai făcut-o deja). Iar dacă deja ești pe calea dezvoltării personale, cum să o pui pe baze solide.
Sunt câteva elemente pe care le consider importante și despre care am scris până acum – cum să-ți găsești valorile personale, cum să stabilești ce roluri ai în acest moment, cum să-ți analizezi ce angajamente ți-ai asumat și cum să adopți un stil de viață minimalist.
Un alt element pe care vreau să-l adaug acum și care continuă seria este legat de simplificarea posesiunilor. Altfel spus, să revezi ce lucruri ai, de care ai realmente nevoie și să le pui puțin în ordine.
Mă refer la sutele, poate miile de lucruri pe care poate le-ai adunat în dulapuri, pod, garaj sau diverse cutii. Te-ai întrebat vreodată ce vei face cu ele? Le vei ține degeaba tot restul vieții?
Unele haine pe care le ai nu le-ai purtat de ani de zile este probabil că nici nu le vei mai purta. Unele cărți din bibliotecă ți s-au părut interesante cândva. Însă adevărul este că stau de cinci ani acolo necitite, iar între timp ți-ai schimbat gusturile în materie de cărți așa că e puțin probabil că le vei mai citi vreodată.
Prin dulapuri ai lucruri pe care le-ai primit cadou sau le-ai cumpărat și pe care e puțin probabil că le vei scoate cândva de acolo ca să le folosești.
De ce să te eliberezi de lucrurile de care nu mai ai nevoie
- în primul rând pentru că o să ai mai mult spațiu în dulapuri și-n casă
- dacă ai o casă mai aerisită și mintea ta se simte mai eliberată. Există o legătură între mental și spațiul fizic din jurul tău.
- dacă ai mai multe lucruri care îți plac și le folosești te vei concentra pe ele. Odată eliberat de ne-util, te vei concentra pe ceea ce e important.
- eliberarea de obiectele de care nu mai ai nevoie este un prim pas ca să devii mai eficient și productiv.
Dacă vrei să înveți să fii mai bun în ceea ce faci și să câștigi timp îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Lucaci despre cum putem practica mindfulness:
M-am gândit la 3 aspecte importante ale simplificării spațiului din jur: biblioteca (pentru mine cărțile sunt cele mai importante obiecte pe care le dețin), garderoba și restul lucrurilor din jur.
Hai să le luăm pe rând:
1. Cum să-ți simplifici și organizezi biblioteca
Procesul este destul de simplu:
- Alege întâi cărțile care le ții de ceva vreme (poate 6 luni – un an) și nu le-ai citit. Poate fi vorba de cărți pe care le-ai cumpărat din impuls și acum nu-ți mai plac. Sau le-ai primit cadou, dar nu te interesează. Le pui într-o cutie cu lucruri de donat și le vei da unei case de copii sau unei organizații umanitare, unor vecini mai săraci etc. Fiind vorba de cărți poți face și schimb cu altcineva.
- Cărțile deteriorate și care nu-ți mai sunt necesare intră la categoria celor pe care le poți arunca. Pune-le într-o cutie cu ceea ce vei arunca.
- Mai rămân cărțile pe care le-ai citit deja: vezi care dintre ele nu mai sunt de interes pentru tine și adaugă-le în cutia cu donații. Fii onest și nu căuta scuze pentru a “salva” cărți de care nu ai nevoie. Până la urmă e interesul tău să păstrezi ce e important. Pentru asta trebuie și să elimini ce nu e.
Dacă tot ești la bibliotecă, uită-te și la restul obiectelor de pe rafturile bibliotecii: obiecte decorative, fotografii, caiete, creioane, etc. Același proces ca mai sus. Eu cred că o bibliotecă ar trebui să conțină 90% cărți. Soția nu e chiar de acord și tot mai pune o statuetă sau ceva decorativ.
Câteva idei suplimentare de organizare a bibliotecii găsești în română aici sau aici (destul de slabuțe ca să fiu drept). Mai multe informații în engleză aici și aici.
2. Simplificarea garderobei
- Deschide larg dulapul.
- Alege lucrurile pe care nu le-ai purtat de un an. Probabil ai motive pentru care nu le mai porți. Pune-le deoparte într-o cutie cu lucruri pe care să le donezi. Nu încerca să “salvezi” lucruri de care nu mai ai nevoie! Fără milă.
- Alege hainele care nu-ți mai sunt bune. Dacă le ții pentru când vei slăbi, atunci îți recomand să le adaugi în aceeași cutie pentru donații. Când slăbești o să ai ocazia să sărbătorești asta cumpărând haine noi.
- Adaugă într-o altă cutie cutie hainele care sunt prea uzate și-ți dai seama că nu le vei mai purta.
- Organizează restul hainelor într-un mod care să-ți fie util. Vezi sistemul capsulei, descris de Laci.
- Repetă întreg procesul la câteva luni
- Important e să rămâi cu haine de care ai nevoie, care îți plac, ți se potrivesc și sunt confortabile.
Mai pe larg despre cum să-ți organizezi dulapul aici.
3. Cum să-ți simplifici restul casei
Fără a intra în detalii, procesul de mai sus e valabil pentru restul casei și a lucrurilor pe care le ai:
- Scoate lucrurile din dulapuri și pune-le pe jos, pe toate. Fă asta rând pe rând cu fiecare dulap, începând cu cele mai mari, secțiune cu secțiune. Începi cu un dulap, apoi altul etc.
- Întreabă-te dacă ai nevoie de fiecare lucru – pe bune, fără a inventa motive ca să-l “salvezi” – și dacă îl folosești efectiv. Dacă nu, probabil e un bun candidat pentru donații. Din nou, fără milă!
- Dintre cele rămase, decide unde îi este locul potrivit și pune-l acolo unde trebuie să fie.
- Întâi obiectele mari pentru a elibera din spațiu. Ține cont că procesul e valabil și pentru mobilier – adică vezi ce mobilier îți e realmente necesar.
- Scopul final este să ai o casă aerisită, cu lucrurile de care ai nevoie și care-ți sunt potrivite. Iar tu să te concentrezi pe ceea ce contează pentru tine.
- Repetă procesul la fiecare 6 luni. Sau la o altă perioadă care ți se potrivește.
- Dacă ai foarte multe lucruri în casă, alocă 20-30 de minute zilnic pentru asta. Începe cu un dulap mai mare, azi faci o secțiune a sa, mâine alta ș.a.m.d.
Resurse suplimentare:
Mai pe larg despre cum să-ți simplifici și organizezi lucrurile din jurul tău găsești în cartea Magia Ordinii de Marie Kondo. De asemenea Esențialismul lui Greg McKeown este o carte bună. Vezi și:
- Atomic Habits de James Clear
- Întreabă-te De Ce de Simon Sinek
- Regula 10X de Grant Cardone
- Un Singur Lucru de Gary Keller
- Metoda GTD de David Allen
- Cele 7 Deprinderi ale Persoanelor Eficace de Stephen Covey
În final îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa: