Am decis să dedic al patrulea articol al seriei “Simplifică-ți viața” unor tehnici de time management pentru curățarea și eliminarea zgomotului din jurul nostru.
Mă refer aici la zgomotul media și de internet, acel buzz care este emis continuu către noi pe toate canalele media.
De la reclamele care apar automat pe ecran atunci când deschizi o pagină de internet, la miile de postări care apar pe ecranul Facebook sau Twitter, zilnic suntem bombardați cu mii de “mesaje”.
Includ aici și newslettere-le care-ți trimit zilnic email si te anunță de noile oferte, articole sau descoperiri.
În final îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
Ok, și ce poți face? Am adunat mai jos câteva sfaturi ca să elimini acest “zgomot” zilnic. Înainte de a te organiza mai bine este esențial să scapi de zgomot și să ai mai multă liniște.
Dar să le luăm pe rând:
1. Redu impactul pe care îl are media asupra ta
Media transmite zilnic, minut de minut mii de mesaje către potențialii consumatori. Un prim pas este să te eliberezi de influența pe care o are asupra ta. Pentru asta
- Renunță la televizor – Una dintre cele mai bune alegeri pe care am făcut-o vreodată. Acum câțiva ani am renunțat la televizor, în primul rând la emisiunile gen “Fata lui tata”, “Fermier caut nevastă” sau altele similare (oricum sun regizate, nu sunt evenimente reale). Mi-am dat seama atunci că-mi iroseam zilnic câteva ore uitându-mp la lucruri de care nu aveam nevoie și care de fapt nici nu-mi plăceau. Așa că acum mă mai uit doar la emisiuni interesante
- Citește doar revistele care-ți sunt de folos. Îți recomand să renunți în primul rând la cele de bârfe și chestii mondene. E pierdere de vreme.
- Întreabă-te dacă orice canal media (video, audio, imagini sau text) pe care îl parcurgi regulat îți este realmente necesar astăzi sau o faci doar din obișnuință. Renunță la cele care nu ești sigur că aduc un plus de valoare în viața ta.
2. Petrece mai puțin timp pe internet
Folosesc internetul pentru partea de documentare. O căutare pe Google îți aduce în câteva secunde orice informație ai nevoie. E-mailul și rețelele sociale pot fi și ele utile, dar dacă le scapi de sub control devin o povară. Puțin echilibru e necesar. Așa că:
- Redu timpul petrecut pe Facebook – Stabilește să accesezi Facebook de 1-2-3 ori pe zi. Alege anumite ore pentru asta și respectă-le. Am scris un articol despre câteva instrumente de productivitate personală, unde am recomandat extensii de Chrome și Firefox care te pot ajuta.
- Același lucru pentru email: Verifică emailul doar de câteva ori pe zi, iar nu întreaga zi. Stabilește ore exacte pentru asta.
- Nu-ți începe ziua citind e-mailul. Dacă începi cu emailul, următorul lucru va fi să răspunzi la emailuri. Și astfel vei descoperi că au trecut câteva ore. Stabilește ce vei face la începutul zilei, iar emailul nu are voie să fie primul lucru. Vezi și acest articol despre cum să-ți gestionezi emailurile eficient.
- Dezactiveaza notificările de noi emailuri. Dacă ai activat notificarea de emailuri nou primite (Gmail, Outlook, etc), dezactivează-le.
- Dezabonează-te de la newslettere și campanii de discount. Pun pariu că primești zilnic emailuri de la diverse site-uri pe care ai cont. Dezabonează-te de la toate, cu excepția celor care-ți sunt realmente utile și le citești. Inclusiv de la mine – dacă nu-ți sunt de folos aceste articole, dezabonează-te. Însă dacă îți aduc valoare reală și nu te-ai abonat încă, te invit s-o faci acum 🙂
- Citește toate emailurile. Sau fă ceva cu ele: șterge-le, dă-le forward celui care trebuie să se ocupe de subiect. Obișnuiește-te ca la fiecare câteva zile (preferabil zilnic) să nu mai ai nici un email necitit sau nerezolvat.
3. Lucrează dis-de-dimineață
Obișnuiește-te să te trezești devreme și să începi cu lucrurile cele mai importante pentru tine. Cele care-ți aduc valoare ție însuți și vieții tale per ansamblu. Am scris un articol despre cum am învățat eu să mă trezesc devreme. Citește-l și folosește experiența mea. Te va scuti de greșelile pe care eu le-am făcut la acel moment.
În paralel învață să te odihnești bine și să ai un somn ușor și de calitate.
4. Fă câte 1 lucru pe rând, în mod concentrat
Multitasking-ul este una dintre probleme acute ale acestui secol. Probabil cea mai puțin eficientă metodă de lucru, multitasking-ul menține mintea concentrată pe mai multe lucruri simultan. Rezultatul final este că apar neatenții, erori și lipsa de concentrare.
Ca urmare:
- Dacă vrei să vezi un film, uită-te la un film și atât.
- Dacă vrei să scrii ceva, scrie și nu fă nimic altceva. Fii concentrat doar pe asta.
- Când vrei să vorbești la telefon, doar vorbește la telefon. Nu scrie în paralel, nu citi un mail de la client.
- Folosește Calmsound pentru clipele în care nu ai de lucru la PC și vrei să stai departe de rețele sociale sau Messenger. Ai 3 minute în care nu ai voie să atingi mouse-ul sau tastatura. Altfel ești penalizat!
5. Programează-ți timp pentru multitasking
Ar fi frumos să nu mai faci deloc multitasking. Dar e puțin probabil că vei reuși asta. Sunt realist, așa că-ți propun o altă soluție: programează-ți timp de multitasking.
Spre exemplu, poți alege ca zilnic de la 12 la 13 să ai dreptul să faci oricât de mult multitasking vrei. Sau alege 2 perioade zilnice pentru asta. În afara lor însă faci doar câte un lucru pe rând.
Și câteva recomandări suplimentare. Am discutat în podcast cu mulți antreprenori online și experți, îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
Ok, acestea sunt câteva idei despre cum să ai o zi mai liniștită. Ca să poți elimina zgomotul zilnic și să devii mai concentrat ceea ce îți va aduce imediat rezultate în managementul timpului. Acum am nevoie de ajutorul tău: ajută la popularizarea acestor idei – dă un Share pe Facebook sau Tweet pe Twitter pentru ca și alții să beneficieze de ele.