CU CEVA TIMP ÎN URMĂ AM TERMINAT DE CITIT biografia lui Walt Disney. Viața lui Disney este o poveste fascinantă, precum creațiile sale. A pornit de la zero și a ajuns erou mondial.
Este cunoscut îndeosebi pentru personajele din animațiile sale precum Mickey Mouse, Donald, Pluto, personaje care ne-au luminat copilăria și o fac și pentru copii de astăzi.
Walt Disney este cunoscut și pentru faptul că de-a lungul vieții filmele sale au primit mai multe premii și recunoașteri decât oricine altcineva. Mai puțin cunoscute sunt problemele pe care Walt Disney le-a întâmpinat, faptul că prima sa afacere a dat faliment, iar ulterior s-a aflat la limita falimentului de mai multe ori, reușind de fiecare dată să depășească problemele.
Cele 10 Principii Esențiale Walt Disney Pentru o Viață Remarcabilă
Walt Disney este un model, un om de urmat și de la care putem învăța. Mai jos am ales 10 sfaturi ale lui Disney, după care acesta s-a ghidat în viață:
Principiul #10: Marile realizări încep cu un pas mic
Întreagul succes al lui Walt Disney a început odată cu crearea lui Mickey Mouse, un șoricel. După ce a scos pe piață primele filme cu acesta, creațiile sale s-au bucurat de o mult mai mare atenție, față de precedentele.
Iar acesta nu este un caz singular. Conrad Hilton a început cu un prim hotel pe care l-a preluat și îmbunătățit, mai mult din întâmplare. Cornelius Vanderbilt a început cu o mică barcă pe care a cumpărat-o cu bani împrumutați de la mama sa, bani pe care trebuia să îi înapoieze alături de profitul făcut (el păstra doar profitul din cursele cu pasageri făcute după o anumită oră, doar după ce s-a căsătorit și mutat a păstrat întregul profit).
Toate marile realizări au început cu un mic succes, pe care s-a construit ulterior tot ce a urmat. Acest punct de pornire nu apare neapărat de la prima încercare – spre exemplu Walt Disney a creat înainte de Mickey alte personaje animate care nu au avut aceași tracțiune la public, iar Hilton a fost inițial bancher și nu a fost chiar unul strălucit.
Apare undeva pe parcurs, printre eșecuri.
Dar nici unul dintre oamenii care au construit realizări remarcabile nu au pornit din prima clipă cu un succes peste noapte. De fiecare dată a început cu ceva mic. Mickey Mouse a fost în cazul lui Disney șoricelul care a clădit imperiul ce va deveni Disney Company.
Ascultă și podcastul cu Laura Balaci în care am vorbit tocmai despre a face cu curaj primul pas și a te bucura de călătorie:
Principiul #9: Ține-ți gura și apucă-te de treabă
Stephen Covey vorbea despre atitudinea reactivă și cea proactivă. Să rămâi cu o atitudine reactivă este una dintre cele mai simple abordări și este îmbrățișată de majoritatea oamenilor: faci ce fac ceilalți, nu te străduiești să îți folosești creierul, când se întâmplă ceva reacționezi la fel ca ceilalți … și te rogi să meargă.
Un exemplu clasic de atitudine reactivă – cu efectele ei – este isteria caloriferelor electrice de acum câțiva ani când în mijlocul iernii românii au cumpărat în mod isteric toate caloriferele electrice existente în comerț. Motivul: a apărut în presă știrea – falsă, de altfel – că România va rămâne fără gaz. Efectul: fabricanții și comercianții de calorifere electrice au făcut mai mult profit. Sute de mii de oameni au rămas în casă cu mai multe calorifere electrice inutile, doar pentru că au reacționat la fel ca ceilalți și nu au verificat știrea.
Walt Disney este un exemplu remarcabil de proactivitate, de om puternic mental care a învățat că există un timp al vorbitului și un timp în care îți ții gura și îți faci treaba. Majoritatea activității sale a fost concetrată în jurul acțiunii și a creației. Aceasta este esența atitudinii proactive: creezi lucruri fără a fi forțat să o faci ca urmare a ceva ce s-a întâmplat în jurul tău. Ci pentru că tu ai decis să o faci.
Iar pentru a realiza asta primul pas este să termini cu discuțiile și să te pui la biroul de lucru. Într-un film al său Disney spune:
Ea credea în visuri, așa este, dar ea credea și că trebuie să facă ceva pentru ele. Când Făt-Frumos nu a apărut, ea s-a dus la palat și a pus mâna pe el.
O resursă bună în acest sens este podcastul cu Lucia Costea, cofondatoare Secom, unde am vorbit printre altele despre faptul că Mai bine acționezi și regreți că ai acționat, decât să regreți că nu ai făcut nimic:
Principiul #8 Walt Disney: Urmează-ți visurile
De multe ori oamenii nu au curajul să facă ceea ce visează pentru că le este efectiv jenă de faptul că ei visează (mai ales dacă au un anturaj de oameni negativi). Nu înseamnă că nu visează, ci doar că nu au curajul să-și urmeze visurile.
Walt Disney s-a remarcat prin faptul că a concretizat mereu ceea ce visa. El era locomotiva care trăgea în față întreaga companie Disney. A visat să schimbe lumea prin animațiile sale și să le facă cât mai realiste. A creat animații în pofida faptului că ceilalți îi spuneau că îl vor duce la faliment. În unele cazuri chiar a fost pe aproape, dar el tot și-a urmat visurile.
A introdus în premieră animațiile color, respectiv animațiile cu sunet (cu niște costuri astronomice) schimbând radical industria cinematografică mondială.
Când a decis să creeze DisneyLand a făcut-o deși nu avea habar cum să creeze un astfel de parc, nu avea deloc experiență, iar cei din jur îi spuneau că îl va duce la un faliment complet. Walt Disney i-a ignorat pe toți, și-a suflecat mânecile și s-a apucat de treabă. A fost un succes imens.
Toți oamenii care au realizat ceva măreț au avut curajul să ignore ce spuneau ceilalți, să nu dea 2 bani pe ce cred ceilalți despre ei și să-și urmeze visurile. Pentru că odată ce o faci, începi să atragi lângă tine oameni, resurse și energii care te ajută și reușești. Pe de o parte este vorba de Legea Atracție (vezi cartea Secretul a lui Rhonda Byrne), pe de altă parte când îți urmezi visul tu însuți devii deschis la ceea ce te va ajuta să reușești.
Este același principiu pe care îl trăiești ca atunci când îți cumperi o mașină roșie – un Audi roșu, să zicem. Din acel moment vei observa cât de multe mașini Audi de culoare roșie există. Unde erau până atunci? Tot acolo, doar că tu nu le vedeai… Ascultă și podcastul cu Elisa Rusu despre curajul de a ne urma visul și a deschide ușile care ni se arată:
Să îți urmezi visul nu înseamnă că totul va fi ușor, ci că vei începe să aduni lângă tine ceea ce ai nevoie ca să îl transformi în realitate.
Principiul #7: Competiția te ajută să devii mai bun
Walt Disney a “beneficiat” mereu de o competiție dură și a trebuit să se descurce sub amenințarea ei continuă. Într-o astfel de situație avea 2 opțiuni:
- să supraviețuiască și să fie mai bun decât competitorii săi
- să dispară și să fie uitat
El a ales să fie mereu cu un pas înaintea competitorilor săi, nu doar să supraviețuiască Este interesant că în relația cu cei care îl concurau el a avut abordarea “ține-ți gura și adoptă succesul ca singură opțiune”. E o abordarea asemenătoare lui Hilton, una mai pașnică. Vanderbilt, spre exemplu, a avut o abordare agresivă și necruțătoare în fața concurenților, care ajunseseră să îl admire și să se teamă de el în același timp.
Îmi amintesc un episod din viața lui Walt Disney când o firmă concurentă i-a “furat” majoritatea echipei – i-a ofertat cu salarii mult mai mari pe toți cei din echipa sa și aceștia l-au părăsit. La acel moment Disney își formase cei mai buni desenatori de animații din lume.
În discuția cu cei concurenți Walt Disney le-a spus doar că “dacă pe mine m-au părăsit pentru bani, la fel o să vă facă și vouă” și nu a păstrat ranchiună. În mod ironic câțiva ani mai târziu aceiași oameni au părăsit firma concurentă pentru un alt concurent. Și tot în mod ironic ulterior au rămas fără job și unii au apelat la Disney, care i-a primit înapoi.
O resursă care îți poate fi utilă este podcastul cu Dan Mocanu în care am vorbit despre Cum să Folosești Strategia Oceanului Albastru Pentru A-ți Face Competiția Irelevantă:
Ambele abordări în fața competiției – cea pașnică sau cea agresivă – pot aduce succesul pe termen lung. Pentru că în final competiția este cea care te face să devii într-atât de bun încât, după cum spunea Walt Disney ajungi să “faci ceea ce faci așa de bine, astfel că toată lumea va dori să-l vadă din nou, ca să-și aducă prietenii și să le arate și lor.“
Acceptă competiția ca un factor care te forțează să evoluezi sau să dispari. Fii mai bun decât competitorii tăi.
Principiul #6: Păstrează-ți curiozitatea
Una dintre cele mai puternice forțe care ne duce înainte și a contribuit mereu la marile descoperiri este simpla curiozitate. În copilărie avem curiozitatea de a cerceta, de a încerca tot ce vedem:
- Curiozitatea de a vedea ceea ce este la câțiva metri depărtare este cea care îl face pe copil să se ridice pe propriile picoare și să facă primii săi pași.
- Curiozitatea de a descoperi sfârșitul poveștii este cea care îl ține cu cartea deschisă noaptea târziu până când o termină de citit.
- Curiozitatea de a vedea țări noi este cea care ne face să călătorim, să încercăm obiceiuri noi, să vizităm alte continente și să ne îmbogățim cu acele culturi.
Urmând curiozitatea cucerim noi teritorii (geografice, culturale, sociale sau doar din mintea ta) – fie că e vorba de o nouă țară pe care o vizitezi, fie că e vorba să înveți să faci un shake, fie că e vorba că înveți să îți promovezi mai bine afacerea.
Curiozitatea de a descoperi ce se află după ușile din fața ta te face să descoperi drumuri noi, lumi noi. Să devii o ființă mai complexă, mai sofisticată și tot mai simplă în același timp. Câtă vreme îți păstrezi curiozitatea de a descoperi ce se află după următoarea ușă, după următorul obstacol, vei merge înainte și vei explora drumuri pe care ceilalți le ignoră.
Ascultă în acest sens podcastul cu Al Kamara cu titlul Să fim deschiși să învățăm lucruri noi și să ne schimbăm mentalitățile:
Principiul #5: Concentrează-te pe ceea ce poți face
Există mereu probleme ce pot să apară. De obicei ele vor apărea, indiferent că vrem sau nu. Putem să ne ținem mintea captivă gândindu-ne la ele sau putem să ne concentrăm pe partea pozitivă a lucrurilor: să facem de fiecare dată cel mai bun lucru pe care îl putem face și să lăsăm grijile la o parte. Sau măcar la minim.
Putem să ne gândim mai mult la grijile față de ceea ce se poate întâmpla. Dar cu ce te va ajuta asta? Sau putem sta concentrați pe ceea ce am realizat deja și ceea ce putem face mai departe. Astfel vom da cel mai mult din noi înșine.
Învață din eșecuri și apoi ignoră-le, iar dacă este să ții minte ceva, ține minte succesele trecute, partea pozitivă a lucrurilor.
Și ascultă podcastul cu Florin Grozea, care ne învață cum să devii un optimist incurabil 🙂 :
Principiul #4: Dificultățile sunt cel mai bun lucru care ți se poate întâmpla
În 1920 Disney își începea cariera care l-a consacrat, filmele animate. Pe parcursul următorilor 30 de ani a fost de nenumărate ori în pragul falimentului, a fost apreciat și uitat, s-a remarcat și apoi s-a zbătut în dificultăți financiare. Până în anii ’50, deși își câștigase recunoașterea mondială, Walt Disney s-a lovit de obstacol după obstacol. Din nou și din nou și din nou.
De fiecare dată însă a făcut ceva care l-a salvat și s-a remarcat din nou. Iar fiecare obstacol odată depășit devenea o nouă treaptă spre măiestrie.
Chiar dacă nu este plăcut să te lovești de obstacole, acestea te fac să devii cu fiecare zi mai puternic și mai bun în ceea ce faci. Cu condiția să nu accepți vreodată să refuzi.
Ascultă podcastul cu Răzvan Ziemba despre cum să-ți depășești blocajele și să ieși din zona de confort:
Principiul #3: Chiar dacă ești pe cale să eșuezi, nu ai nici motiv să renunți
Conrad Hilton obișnuia să spună că de fiecare dată când totul era gata să se prăbușească apărea ceva care îl ajuta să lege toate eforturile sale și să depășească obstacolele. Același lucru s-a întâmplat și la Walt Disney: de fiecare dată când era pe cale să închidă compania Disney, se întâmpla ceva care îl scotea din probleme și îi dădea oxigen să meargă mai departe.
Este adevărat că în cazul lui Disney o bună parte din probleme le genera el însuși pentru că de la început a investit enorm în calitatea animațiilor sale – mult peste ceea ce făcea competiția sa. Ceea ce de fiecare dată îl făcea să aibă costuri de producție mai mari și dificultăți financiare. Pe de altă parte asta l-a consacrat pentru calitatea creațiilor sale și ulterior i-a adus un grad de succes la care competitorii săi nu visaseră.
Din experiența mea, când totul pare să meargă prost într-un final ceva va apărea și te va ajuta să treci peste. Evident, asta presupune că nu stai pe canapea în fața televizorului așteptând să apară ceva care să te scoată din belele…
Nu e nimic mistic, nici magic. Cu cât depui mai mult efort și încerci mai multe soluții, cu atât crește probabilitatea să găsești soluția funcțională, să ai un moment creativ care să te scoată sau să apară persoana potrivită care să îți facă legătura cu ceea ce îți lipsea.
Sau, așa cum îmi spunea Silviu Agapi: Pentru a reuși ceva important e nevoie să ai răbdare și să nu renunți:
Principiul #2: Succesul sau eșecul sunt doar o alegere a ta
Steve Jobs o spunea cu alte cuvinte: Sunt convins că jumătate din ceea ce diferențiază un antreprenor de succes de unul care eșuează, este doar pura perseverență.
Spuneam mai devreme că cu cât insiști mai mult să treci peste un obstacol, cu atât probabilitatea să apară ceva care să te ajute crește. Este un simplu calcul statistic, plus că prin fiecare nouă încercare atragi atenția asupra ta și a eforturilor tale. Dacă nu găsești tu însuți soluția, devine doar o chestiune de timp până când vei atrage persoanele ce au trecut prin aceeași situație și care te pot ajuta să o rezolvi.
Pe măsură ce insiști, vei întâmpina rezistență. Care la început este maximă. Găsește lucrurile care îți place să le faci, pentru că ele îți vor da motivația maximă să continui după fiecare eșec. Iar pe măsură ce insiști rezistența va scădea până când în final dispare.
Pentru Walt Disney refuzul de a renunța a fost un leitmotiv care l-a condus în întreaga sa carieră. Perseverența este acea capacitate de a încerca iar, iar și iar până când obții ceea ce îți doreai. Dar aici nu e vorba doar de perseverență. E vorba de simplul refuz de a accepta eșecul ca o opțiune. Singura opțiune pe care tu o poți considera rezonabilă este succesul, restul nu intră în discuție.
În final, Alegem cine vom deveni prin alegerile pe care le facem zi de zi, așa cum ne spune Mihaela Tatu în podcast:
Principiul #1: Tu ești singurul care îți poți pune limite
Imposibil este ceea ce considerăm noi că nu poate fi realizat. De-a lungul timpului de fiecare dată când au existat lucruri considerate imposibile, mai devreme sau mai târziu a apărut cineva care le-a făcut. Îmi vin în minte acum campaniile militare ale lui Alexandru cel Mare care a reușit cuceriri ce erau considerate de toți imposibile. Cu excepția sa.
Îmi vine în minte lansarea Disneyland de către Walt Disney, lansare care era așteptată să fie un eșec răsunător. A fost un succes răsunător și a dus la lansarea altor parcuri similare de către Walt Disney însuși sau de către competitorii săi. Pentru că după ce cineva a realizat ceva ce părea imposibil, toată lumea își dă seama că o pot face și ei.
Singurele limite există în mintea ta, iar singura persoana care le poate pune – sau elimina – ești tu însuți. Când refuzi să accepți imposibilul altora, îl poți face să devină posibil pentru tine. Și pentru ei. Așa cum a făcut Walt Disney.
Și o ultimă recomandare de podcast este cel cu Voicu Oprean în care ne spune cum să crești o companie de software de succes după ce ești dat afară de la ultimul job:
Închei cu unul dintre puținele clipuri video în care îl poți pe Walt Disney, de data aceasta prezentând Disney Park:
Mai multe despre Walt Disney pe Wikipedia. Eu am citit biografia scrisă de către Bob Thomas, carte care nu există din păcate în limba română. Voi include biografia lui Walt Disney în lista de cărți biografice de aici.