Uite un exemplu bun despre ce înseamnă să NU înțelegi cu adevărat cum să îți construiești o audiență online și cum să faci din asta o afacere. Neînțelegere care îți poate afecta contul în bancă și stilul de viață.
Câteva cuvinte ca să înțelegi întreagă situație: Am un client care este blogger la noi și care de ani buni scrie pe blogul său. Avea o lista de abonați în momentul în care m-a contactat, publicase o carte însă vânzările fuseseră cam subțiri.
Și câteva recomandări suplimentare. Am discutat în podcast cu mulți antreprenori online și experți, îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
Partea bună este că avea câteva mii de abonați care îl citeau și apreciau. Întrucât avea deja o lista de abonați și părea apreciat, am testat inițial dacă lumea chiar îl urmărește învățându-l să lanseze câteva articole virale.
Adică să aibă câteva mii de vizualizări imediate (măcar) la un articol nou, conceput corect, promovat corect.
Efectul a fost imediat, statisticile site-ului au sărit în sus, la fel și numărul de abonați. Doar că asta nu îi aducea bani în cont.
Lucrează cu ceea ce ai la îndemână
Ce am observat însă a fost faptul că lumea îl urmărea, iar audiența sa aprecia ce scrie și vroia să afle mai multe. Modelul de afacere care presupunea să își caute clienți cu reclame nu era interesant deoarece ar fi concurat cu marile site-uri și dura până avea traficul sau notorietatea necesară, iar lansarea unei cărți ar fi fost profitabilă dar avea nevoie de cel puțin 3 luni să o scrie, publice lanseze etc.
Așa că m-am uitat cum poate obține rezultate imediate cu ceea ce avea deja. De exemplu să scrie, ca până atunci, dar lumea să îl și plătească pentru a-i citi articolele. Nu de pe blog, acela trebuie să rămână gratuit.
Ar putea aborda subiecte care să fie înglobate într-un concept, un produs pentru care lumea să îl plătească ca să aibă acces la el?
Bingo! Evident că ar putea, mai ales dacă asta i-ar crește contul în bancă.
Dacă tot facem asta, hai să o facem astfel încât clienții să te plătească din nou și luna viitoare. La fel și următoarea. Și tot așa mai departe.
Sună bine?
“Evident că ar fi mai bine așa. Mănânci calule ovăz?”
Despre ce este vorba, ca să înțelegi restul studiului: Există mai multe modele de afaceri online dedicate solopreneurilor (sper că am scris corect cuvântul).
Solopreneur
Întâi, ce este un solopreneur?
Un solopreneur este (aproximativ) un antreprenor care nu dorește să aibă o echipă de 10 oameni (sau oricâți), un sediu și toate posibilele complicații care decurg de aici. Vrea o afacere mică pe care o gestionează fără acestea, de obicei prin colaboratori externi care îi rezolv aspectele implicate (asistent virtual, colaboratori care se ocupă de partea tehnică etc).
Este ceva funcțional până la un anumit nivel, mai ales dacă nu vrei să fii dependent de un loc fizic și nu îți plac bătăile de cap.
Revenind la modele de afaceri online. Fiecare model este potrivit în anumite momente, situații, nivelul la care ești acum, ce vrei să faci.
Tipuri de produse
Modelul pe care am decis să îl abordăm în acest caz a fost cel al unui produs cu abonament. Clienții plătesc un abonament ca să aibă acces la conținut dedicat lor. Foarte important este aici cum îl împachetezi și unghiul de abordare al produsului ca să îl faci unic și imediat diferențiabil.
Partea frumoasă a conceptului este că odată devenit client, el îți este și luna viitoare și următoarea. Cu excepția celor care renunță pe parcurs, cifră care ar trebui să fie mică dacă faci bine unele lucruri.
O altă parte frumoasă este că de fapt nu ai nevoie de aproape nimic ca să începi vânzarea. În mod uzual în astfel de cazuri trebuie să creezi doar câteva articole (2-3 de obicei) pe care le scrii în câteva ore și ești gata de lansare.
I-am spus care este conceptul general și cum trebuie abordat. Spre creditul său a fost imediat deschis la idee, dar nu am reușit să ajungem la o înțelegere când i-am spus cât îi recomand să pună prețul abonamentului.
A pus doar jumătate din recomandarea mea, deși asta este un obicei comun cu clienții aflați la început. Au un fel de jenă de a cere suma corectă pentru ceea ce oferă.
Tot spre creditul său s-a ținut de campania de lansare în mod exemplar, mai ales că înțelegerea noastră inițială a fost că eu nu mă voi putea ocupa de asta și va trebui să o facă singur, bazându-se pe sfaturile meu.
Rezultate
Rezultatul primei luni? Chiar cu toate greșelile făcute la lansare… 900 și ceva de dolari încasări, majoritatea profit. Nu o sumă imensă, dar una frumoasă pentru cineva la început.
Partea și mai frumoasă? În luna a două, va fi aproape tot atât. La fel în a treia, cu eventuale corecții să aducă noi clienți care să-i înlocuiască pe cei care eventual renunță.
După lansare mi-a spus unul dintre lucrurile care îmi fac ziua mai frumoasă: “Florine eu îmi dau demisia de la job și mă ocup doar de creșterea programului.”
Este unul dintre momentele pe care le ai ca și coach când doar zâmbești și te întinzi fericit. Iar apoi răspund
“Nici să nu visezi asta. Deocamdată vreau să faci minim 3-6 luni asta și să stabilizăm veniturile. Nu știm câți vor renunță în primele luni, trebuie să implementezi un plan de promovare și vânzări lunare ca să crești proiectul acum. Apropo, vezi că peste câteva luni vreau să scrii o carte care să te poziționeze pe nișă. Ai de lucru :)”
Lecții învățate
Iată câteva lecții importante pe care vreau să le evidențiez din tot acest caz:
- Cea mai mare oportunitate a ta poate fi una care să află la 2 pași de tine, dar nu ești conștient de ea (în acest caz el știa să scrie, dar nu lua în considerare că ar putea fi plătit de cei ce îl citesc la fel cum majoritatea bloggerilor nu se gândesc la așa ceva)
- Produsele tale actuale asociate blogului (dacă ai vreunul) pot fi o limitare drastică a câștigului tău financiar. Cărțile pot fi ok, ebookurile așa și așa, dar au mai degrabă vârfuri de vânzări în funcție de anumite perioade. Când ai încă o audiența mică alte modele de monetizare online pot fi mai potrivite. Derulez acum un program prin care ajut clienții mei să își construiască o audiență online și transforme asta într-o afacere din care să poată trăi. (Dacă ești la început, focusul este pe construirea unei fundații și a unei audiențe, nu pe vânzare. Vânzarea o facem după ce ai ceva pe care să lucrezi.)
- Când schimbi modul în care te uiți la lucruri, lucrurile la care te uiți se schimbă. Pune-ți la încercare propriile credințe despre piață și audiența ta. Și despre viață, în general…
- Când ai deja o audiența, ia în considerare construirea unui portofoliu de produse și servicii, de preferat gestionabile și livrabile online. În cazul clientului meu, este prima monetizare făcută serios așa că nu e momentul să se extindă ci să se ocupe de clienți și să învețe să-i gestioneze (I-am cerut, de altfel să oprească promovarea dacă ajunge la un anume număr de clienți). În faza a două el lucrează la următorul produs care trebuie să aibă conexiuni cu primul pentru a putea fi ulterior integrate. Plus că are nevoie să își adauge în portofoliu servicii mai scumpe, precum serviciul de coaching personalizat, care se vinde complet diferit, am ceva experiență pe zona asta. Dar asta la momentul potrivit. Trebuie însă să adauge produse destinate clienților premium 🙂
- Un ultim lucru, să nu uit: Deștepții care spun la noi nu funcționează … de obicei nici nu au încercat. Și sunt – opinia mea – în majoritatea cazurilor niște ipocriți care își doresc doar să nu lase nici pe alții să facă ceva. Nu vreau să ofensez pe nimeni, dar am văzut atâția oameni care au renunțat să viseze din cauza lor. Dacă auzi pe vreunul care îți spune nu vei reuși, fă-ți o favoare și ignoră-l. Definitiv.
Vezi și
- Cum să faci transformi un blog într-o afacere
- Sfaturi pentru bloggerii începători
- Recomandări de cărți pentru bloggeri
- Podcast Antreprenori care Inspiră: Cristian Florea
- Podcast Antreprenori care Inspiră: Cristian China Birta
- 100+ Instrumente online pentru antreprenori și freelanceri
- 7 podcasturi despre blogging recomandate oricui are sau vrea să înceapă un blog
- Cartea Psihologia Persuasiunii, de Robert Cialdini