Pandemia de coronavirus ne-a luat prin suprindere. Acum un an de zile nu ne-am fi gândit că lumea se va transforma așa de mult în așa puțin timp. Viața noastră s-a schimbat, trăim altfel. Afacerile se schimbă, iar unele se luptă pentru a supraviețui.
Totuși, în această perioadă unii antreprenori au crescut și mai mult. Alții chiar au prosperat. Asta pentru că odată cu provocările aduse de pandemie, avem și oportunități majore pe care le putem folosi.
În acest articol voi vorbi puțin despre cum îți poți construi brandul personal de „lider” în aceste timpuri fără precedent?
Investește în educația ta
Ar putea părea că acum este momentul să lucrezi mai mult și să reduci cheltuielile. Poate că și este bine așa. Dar această criză va trece, este doar o chestiune de timp. Au fost altele și mai dificile (doar gândește-te la gripa spaniolă de acum 100 de ani) și toate au trecut. Iar la un moment dat, după criză va veni o altă perioadă de creștere.
Când această criză va fi trecut, vor avea avantaj cei care au investit în educația lor. Iar un moment extraordinar să faci asta este tocmai acum în perioada crizei. Citește, începe un curs, angajează-ți un coach sau găsește un alt mod bun de a investi în tine și în educația ta. Îți vei mulțumi mai târziu peste ani, când această educație îți va fi de folos.
Dacă vrei să afli mai multe despre beneficiile de a investi în educația proprie, eu aș citi cărți precum Factfulness, Ce e dificil la lucrurile dificile sau Sapiens.
Învață să comunici online
Pandemia de coronavirus a accentuat un lucru care era deja evident: că viitorul este tot mai mult online. Eu personal am fost avantajat de această situație pentru că aveam deja dezvoltate mai multe canale online (blogul, podcastul, social media, newsletter, webinarii etc). La fel și cei care deja îmbrățișaseră canalele de comunicare online.
Alții, care erau preponderent offline au avut mai mult de suferit – și cunosc eu însumi câteva cazuri de falimente generate de pandemie. Însă asta poate fi corectat. Poți învăța să comunici online și poți învăța să comunici cu clienții și cu colaboratorii tăi mai mult online. Începe prin a pune asta pe lista ta de priorități.
Concentrează-te pe misiunea ta (sau a echipei tale)
Un alt lucru pe care îl putem face în perioada care urmează este să ne concentrăm pe misiunea proprie. Sau cea a echipei noastre. Evident, pentru a face asta avem nevoie să ne definim misiunea.
Dacă nu ai așa ceva, poți începe prin a te gândi ce dorești să faci cu viața ta și, treptat, să creionezi o “misiune”, cum vrem să-ți trăiești viața, în ce direcție vrei să te îndrepți. Dacă ți se pare dificil și nu știi cum să începi îți recomand cartea Cum îți vei măsura viața? de Clayton Christensen.
Creează valoare
Orice am face, pe termen lung crearea de valoare este una dintre cele mai multe abordări posibile. Adică, să generăm produse, servicii, conținut care sunt de ajutor real celorlalți. Care creează un plus de valoare.
La cel mai simplu mod poate fi printr-un blog, un podcast, o pagină de Facebook care ajută oamenii interesați de anumite subiecte pe care tu le cunoști. Astfel creezi valoare și îți construiești un brand personal în același timp. Care ulterior te va ajuta în promovarea serviciilor și produselor pe care le oferi.
Ține minte că jocul este pe termen lung
Sau, altfel spus, construiește pe termen lung. Excelenta carte a lui Simon Sinek, Jocul Infinit (pe care ți-o recomand, apropo) explică de ce singura strategie care contează este cea pe termen lung. Asta înseamnă să creionăm o viziune pe termen mai lung a ceea ce vrem să realizăm.
Rămânând blocați în tactici de termen scurt, nu reușim să vedem oportunități care apar în fața noastră și să ținem cont de provocările unei lumi care este tot mai dinamică.
Alocă-ți timp pentru a reflecta
Periodic eu obișnuiesc să-mi aloc timp în care revăd misiunea mea, obiectivele mele, unde mă aflu și încotro mă îndrept. Este un timp în care mă gândesc dacă direcția în care mă îndrept este cea pe care o doresc, mă reprezintă, îmi este benefică și ce ar trebui să schimb pe viitor.
Poți aloca 1-2 ore lunar pentru asta sau câteva zile pe an în care să te izolezi undeva și să reflectezi la viața ta (Bill Gates face asta). Este un obicei folosit și de Tim Ferriss, Warren Buffet, Oprah sau Simon Sinek.
Sau poți lucra cu ajutorul unui coach care să te ajute în acest sens:
Ia inițiativă
Și, poate cel mai important, ia inițiativă. Începe cu un prim pas. Încearcă ceva, testează. Încearcă ceva nou. La început poate fi mai greu. Dar pe măsură ce ne deplasăm în direcția dorită, devine tot mai ușor să ne păstrăm mișcarea și să “navigăm” chiar dacă trăim vremuri dificile.
Și apropo de asta, un aspect foarte important pentru a crește pe termen lung este să avem alături pe cineva care să ne acompanieze, să ne ajute să ne creăm o strategie. Și să o revizuim periodic cu ajutorul unui coach, de preferat cineva care a mai lucrat și cu alți clienți.
Astfel îți pui lucrurile în ordine, te concentrezi pe ceea ce contează și îți transformi slăbiciunile în puncte forte. Alex Eftimie te poate ajuta în acest sens, iar dacă te interesează să lucrezi cu un coach care să te ajute să obții performanță, îți recomand să mergi pe site-ul său Alex Eftimie.