Am observat că majoritatea oamenilor nu lucrează activ la dezvoltarea unui cerc social și la networking. Chiar și numai pe parte de dezvoltare personală, un cerc social adecvat te poate ajuta să evoluezi mai repede.
Din punct de vedere profesional și al business-ului, networking-ul este considerat unul dintre elementele care ajută considerabil obținerea de rezultate de top.
Să o luăm pe rând însă: ce este networking-ul? Eu unul îl definesc ca fiind construirea unui cerc social în mod calculat și pe baza unei strategii definite. La fel cum mergi la sală pentru a ajunge în formă și a arăta mai bine (cândva, în viitor), poți lucra și la redefinirea cercului tău de cunoștințe.
Termenul vine de la network (rețea în limba engleză) și înseamnă construirea unei rețele de cunoștințe și relații.
Majoritatea oamenilor au un cerc de cunoștințe “accidental”. Cunosc oamenii pe care se întâmplă să îi cunoască. Nu depun un efort conștient în acest sens. Și nu depun un efort conștient de a-și extinde cercul de cunoștințe. Însă nu e necesar ca lucrurile să rămână așa. Înainte de a începe, îți recomand să asculți și podcastul pe care l-am făcut cu Bogdan Băbălău Maghiar și unde am discutat despre cum să facem networking:
Tot așa cum atunci când nu arăți extraordinar începi să mergi la sală sau faci mișcare – conștient și voit – ei bine poți face același lucru pentru a îți extinde și schimba rețeaua de relații și cunoștințe. Poți să îți definești și o strategie în acest sens și să faci networking. Despre strategie mai încolo.
Până atunci iată câteva motive pentru care ar trebui să lucrezi activ la construirea unui cerc de relații:
- Găsești modele de oameni spre care tinzi tu însuți, modele care te vor inspira și de la care poți învăța.
- Petreci timp într-un mediu care va favoriza propria ta dezvoltare personală și profesională.
- Interacționezi cu oameni care au ajuns la un nivel profesional / personal mai ridicat decât al tău.
- Devii mai vizibil. Ieși în față și lumea află despre tine și ceea ce oferi tu.
- Rămâi la curent cu ultimele trenduri ale industriei tale.
- Identifici noi parteneri și potențiali clienți.
- Poate cel mai important: cunoști oameni noi care te pot ajuta să ajungi acolo unde vrei să ajungi. Mai rapid decât dacă ai face-o doar pe cont propriu. Împreună puteți evolua mai repede.
Din propria experiență, am constatat că networking-ul este mult mai eficient dacă îl faci conform unei strategii. În primul și primul rând asigură-te că ești bun în ceea ce faci. Nu e nevoie să fii perfect. Nici cel mai bun. Dar cel puțin bun.
Cele două direcții când faci networking
Apoi poți urmări două direcții. Presupunând că dorești să ai pe termen lung un cerc de oameni care să îți aducă valoare (și cărora și tu să le aduci valoare) sunt două direcții pe care se poate merge:
- Găsirea relațiilor actuale care îți afectează negativ viața (atenție, nu mă refer la relațiile de cuplu). De obicei e vorba de oameni cu o gândire extrem de negativă și care te “seacă” de energie. Sau alte cazuri, tu le cunoști. Ia în considerare să rupi relațiile de acest gen. În mod elegant și fără sentimente negative. Dacă o relație îți face rău probabil e mai bine să rămâneți doar cunoștințe îndepărtate. Vezi și articolele cu angajamentele, respectiv valorile personale pentru detalii.
- Definirea genului de oameni cu care vrei să interacționezi mai des. Dacă poți fi specific (cunoști exact nume) e și mai bine. Ideea finală este să îți construiești un cerc de prieteni, parteneri și cunoștințe care aduc valoare vieții tale. Și – mă repet – tu să poți aduce valoare vieții lor. Ține cont și de faptul că nivelul lor ar trebui să fie relativ apropiat de cel pe care tu îl ai acum. Altfel spus, este nerezonabil ca începător în domeniul tău să îți propui ca de mâine experții de top să te caute pe tine. Tu nu le vei putea oferi prea multe. Nu încă.
Cele 7 principii ale networking-ului
Principala problemă pe care am observat-o când vine vorba să faci networking vine de la faptul că prea multă lume încearcă să beneficieze de networking din prima clipă. Doar că nu funcționează așa.
Ca și mersul la sală – dacă tot l-am folosit până acum drept exemplu – un cerc social se construiește în timp. Nu mergi la sală o singură dată și te vei simți imediat în cea mai bună formă. E nevoie de răbdare și consistență.
La fel este și în networking. Am văzut de prea multe ori oameni care încercau de la prima întâlnire să facă vânzare într-o întâlnire de networking. Sau încercau efectiv să profite de interlocutor.
Iată câteva idei din experiența mea și care te vor ajuta să îți creezi pe termen lung un cerc de relații sănătoase:
- Întâi dai, apoi ceri. În special la început nu cere, ci oferă-ți ajutorul. Sigur, îți asumi astfel riscul ca unii oameni să beneficieze de ajutorul tău și să profite de el. În unele cazuri așa se va întâmpla. În câteva cazuri însă vei dezvolta relații pe termen lung bazate pe prietenie și respect reciproc. Acele relații sunt cele care contează.
- La început concentrează-te doar pe crearea de relații. Fii autentic, oferă, ajută și construiește încredere reciprocă. Ai răbdare, relațiile au nevoie de timp pentru a se închega.
- Dacă nu generezi valoare, produse și servicii de calitate reală e dificil să ieși în evidență. Oamenii vor observa adevărul. Așa că asigură-te că ești cel puțin bun în ceea ce faci.
- Rămâi vizibil. Dacă stai ascuns și nu vorbești cu nimeni, vei rămâne necunoscut. Iar asta nu o să te prea ajute. Stabilește clar cum te vei prezenta și ce vrei să obții de la întâlnire, apoi ieși și vorbește cu oameni. Abordează la diverse evenimente în primul rând oameni pe care nu-i cunoști încă. Un simplu “Bună ziua, v-am observat și mi-ar face plăcere să facem cunoștință” e suficient pentru început.
- Folosește întâlnirile la care cunoști mai mulți oameni ca un punct de pornire pentru a dezvolta relații solide cu unii dintre ei. Alege-i pe cei pe care dorești să-i cunoști mai bine și fă follow-up: propune-le să vă întâlniți cândva pentru a vă cunoaște și a discuta dacă eventual puteți colabora în viitor. Lucrează la dezvoltarea unor relații bazate pe câștig și încredere reciprocă cu aceștia.
- Fă-ți un plan de networking. Include în planul tău anual o listă cu oameni pe care vrei să-i cunoști mai bine în anul ce urmează. La evenimentele la care participi verifică dacă vreunul dintre ei va fi acolo. Dacă da, caută-l, prezintă-te și spune-i că vrei să faceți cunoștință. În general lumea reacționează pozitiv la astfel de solicitări.
- Rămâi tu însuți. Nu îți construi o nouă personalitate pentru momentele când te afli la evenimente și întâlniri când faci networking. Și zâmbește, nu sta prea serios 🙂
Cum poți face networking la nivelul cel mai simplu
Pentru a îți redefini cercul de relații primul pas este să ieși din casă (evident). Așadar, caută evenimente unde ar putea fi oameni de genul celor pe care vrei să îi cunoști. Pe parte de dezvoltare personală sunt organizate în toată țara o sumedenie de evenimente: seminarii, workshop-uri, cursuri. Unele sunt gratuite, altele nu.
Vezi care te interesează și mergi acolo. Profită de ocazie pentru a face cunoștință cu oameni interesați și ei de același subiect. Sigur, trainerul ar trebui să fie în capul listei, dar sunt și alți oameni în sală.
Du-te la trainer și schimbă câteva cuvinte cu el. Profită de ocazie ca să-i pui întrebări al căror răspuns îl cauți. Nu fi doar un simplu participant la seminar pentru ca la final să pleci tăcut spre casă.
Vizitează apoi grupurile organizate special pentru networking. Vezi care ți se potrivesc, în funcție de obiectivele fiecărui grup, tipul de oameni care vin acolo, nivelul de cunoștințe pe care ei îl au, dacă îți place acel gen de oameni.
Alege dintre ele pe cele la care poți contribui cel mai bine și de la care poți beneficia în același timp. Știu de astfel de grupuri la Cluj și București. Sunt sigur că există în majoritatea orașelor din România, trebuie doar să le găsești. Cele pe care le cunosc până acum:
- Open Connect la Cluj, Sibiu și București
- BNI Iași, București
- Open Coffee Cluj
- Întâlniri de networking, București
- ABC Antreprenor, București
- Serendipity Business Club, București
- IEBN
Citește condițiile la fiecare, în unele cazuri participarea la întîlniri este contra cost.
Există, de asemenea, secțiuni special concepute de networking în cadrul unor evenimente cum sunt cele create de Business Days sau JCI. Există evenimente organizate de către specialiștii din domeniile tale de interes. Acolo ai ocazia să cunoști mulți oameni din domeniu.
Folosește social media pentru a cunoaște oameni noi sau pentru a crea “pre-relații” cu oamenii pe care vrei să îi cunoști.
Nu le scrie mâine ca să le spui că îi consideri cei mai buni prieteni ai tăi. Nici nu sta ascuns, mai dă câte un like la o postare interesantă pe Facebook, mai pune o întrebare. Sau le poți trimite un mesaj cu o întrebare pe care o ai. Interacționează pe Facebook cu ei, apoi contactează-i la un eveniment la care participă. Pas cu pas, cu răbdare.
Important este ca tu să ieși la astfel de evenimente, iar acolo să nu stai privind ce fac ceilalți, ci să deschizi discuții. În câțiva ani, cu puțină răbdare și ceva muncă poți să ai un nou cerc de altfel de oameni în jurul tău. Dacă începi acum.
***
Ce vreau să faci acum: gândește-te la 3 oameni pe care ai vrea tu să-i cunoști. Și scrie o scurtă strategie despre cum poți să îi cunoști, pas cu pas.