Ai observat că în articolele, înregistrările audio și video folosesc o serie de unelte – diverse aplicații sau servicii. Unele probabil le-ai văzut, altele sunt în spatele muncii mele. De-a lungul timpului am testat mai multe astfel de instrumente și am rămas cu un set pe care îl folosesc în proiectele pe care le dezvolt.
Și câteva recomandări suplimentare. Am discutat în podcast cu mulți antreprenori online și experți, îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
Acestea sunt câteva instrumente pe care le folosesc pe parte de blogging și antreprenoriat online. Lista este destul de complexă și pentru a o simplifica am structurat totul de la pornirea unui blog la monetizarea sa. Privește-le ca pe o trambulină spre succesul online și probabil că nu este un accident că ești aici.
Instrumentele Mele
Cum să pornești un blog
Nume domenii
Aproape fiecare companie care oferă hosting la site îți oferă și posibilitatea de a cumpăra nume de domenii. Prețurile pot diferi mai mult sau mai puțin, la fel și cum te tratează fiecare. Când am nevoie de un nume nou de domeniu obișnuiesc să o fac cu:
- Domenii .com, .net (și orice altă extensie în afara României): Namecheap sau Hostgator
- Domenii .ro – direct de pe Rotld.
Hosting
Își recomand un plan decent de hosting. Asta poate însemna cel mai ieftin dacă ai puțin trafic. De la un moment dat vei avea nevoie de un plan mai bun ca să ai blogul funcțional la parametri decenți. Eu folosesc în afara României: Bluehost sau Hostgator. Am auzit lucruri bune și despre Dreamhost, dar personal nu l-am încercat. Am mai lucrat și cu cei de la Godaddy în trecut și am decis să întrerup colaborarea.
WordPress
Pentru gestionarea unui blog recomand WordPress. Este, de altfel, singura platformă pe care o mai folosesc (mai am ceva pe Tumblr, dar nu îl folosesc pentru proiectele noi). Există o sumedenie de motive pentru care prefer WordPress, cu găzduire proprie.
Aspect blog
Ca să personalizezi aspectul blogului, în WordPress poți folosi diverse teme. Fiecare temă are opțiuni în plus sau minus. Temele pot fi gratuite sau premium (contra-cost). Aici depinde foarte mult de ceea ce vrei să faci. Dacă ești serios și ai de gând să-ți dezvolți blogul într-o afacere solidă, vei avea nevoie de o temă premium. Multă lume merge pe ideea “lasă că merge și gratis, are principalul avantaj că… e moca”. Da și nu. O temă gratuită are dezavantajele și limitările ei.
Oricum, dacă nu vrei să investești în temă găsești pe WordPress Themes destule. Cu Suffusion îmi amintesc că am lucrat ceva vreme și am fost mulțumit de ea.
Poți menține un blog cu o temă gratuită fără a fi obligatoriu să iei o temă profesionistă de WordPress. De la un punct însă vor fi anumite aspecte care vor conta și o temă gratuită nu le va putea oferi. Eu personal folosesc acum în 90% din cazuri teme premium. Prețurile pot varia de la 10 la sute de dolari. Cu 20-50 de dolari ar trebui să găsești ceea ce îți trebuie.
O observație aici legat de temele premium descărcate aiurea de pe net sau pe care un prieten…le-a făcut rost. Atenție la ele, la cât de competent este prietenul și de unde le-a luat. S-au întâmplat cazuri în care temele premium ale altora sunt oferite gratis pe internet pentru că sunt injectate cu cod care îți afectează blogul. Te trezești că îți afișează pe blog poze și linkuri spre site-uri cu adulți sau alte situații jenante. Ideea este să fii atent.
Câteva teme premium cu care am lucrat sau lucrez:
- StudioPress Genesis – acum lucrez cu Genesis în 90% din proiectele mele online
- Thesis – o temă flexibilă și cu o excelentă reputație
- Elegant Themes – teme de calitate și foarte apreciate online
Pluginuri
Regula de bază este să folosești cât mai puține pluginuri. Cu cât ai mai multe, cu atât încarci blogul mai mult. LoginLock Down, Lite Cache sau Tweet Like +1 sunt câteva dintre ele. O listă cu alte câteva pluginuri WordPress am publicat aici.
Logo
Vei avea nevoie – mai devreme sau mai târziu – să îți creezi un logo. Am inclus o serie de recomandări în articolul despre cum să îți faci logo-uri pentru blog. Îți recomand în primul rând serviciul celor de la 99 Designs.
Funcționare blog
Chestionare, sondaje și formulare
Vei avea nevoie de așa ceva din mai multe rațiuni. Spre exemplu eu afișam pe ProfiBlogger un chestionar în care îi întreb pe vizitatori dacă au blog sau nu. Tuturor abonaților le cer să completeze un chestionar legat de ei și interesele lor. Folosesc un formular pentru comenzile la produsele fizice, deși acesta urmează să îl înlocuiesc cu un shopping cart. Poți folosi (toate sunt gratuite – complet sau cu anumite limitări):
- Google Forms
- JotForm
- PollDaddy
- Survey Monkey
Statistici blog
Pentru a contoriza ceea ce se întâmplă pe blog îți recomand statisticile oferite de Google Analytics. Îți vor oferi absolut toate datele de care ai nevoie. Dacă vrei o alternativă poți opta pentru Clicky sau KissMetrics. Ori poți folosi statisticile din Jetpack, mai ales că are avantajul că afișează cuvintele cheie după care lumea te-a găsit pe Google.
Imagini
Vei avea nevoie să folosești diferite imagini în articolele tale. Îți recomand să nu folosești imagini furate sau la care nu știi dacă ai licență de a le include pe blogul tău.
Poți găsi imagini gratuit pe Flickr sau FreeImages (fostul SXC). Imagini poți cumpăra cu dreptul de a le folosi de pe site-uri ca Photodune sau Shutterstock. În articolul 5 moduri de a crea logo-uri pentru blog am inclus și câteva aplicații online de prelucrare a imaginilor.
Securitate blog
Pentru a preveni atacurile asupra blogului (mai devreme sau mai târziu vor veni) folosește o parolă decentă (litere mici, mari, cifre și peste 8 caractere lungime). Suplimentar activează Login LockDown și Rename wp-login.php. Voi reveni pe acest subiect cu un articol dedicat.
Servicii de Email
Vei dori să îți construiești o listă de abonați la blog. Oameni care să își lase adresa de email, să le trimiți noile articole și eventuale alte mesaje, inclusiv de promovare.
Email Marketing
Există soluția gratuită Feedburner. Problema cu el este că nu poți trimite mesaje oricând vrei tu, ci doar când publici articole noi pe blog. Ceea ce nu este deloc OK atunci când vei lansa un produs sau vei derula o campanie de orice fel.
Soluția optimă este să folosești un serviciu de email marketing. Există câteva companii care fac asta, eu lucrez cu ActiveCampaign pe toate proiectele mele și îl recomand.
Nu am folosit, dar cunosc că au o reputație foarte bună InfusionSoft și Ontraport (sunt sisteme mai complexe, citește descrierile).
Casete de abonare (Pop-up / lightbox)
Există mai multe pluginuri care afișează pe blog un pop-up prin care vizitatorilor le este recomandat să se aboneze și eventual le este oferit un ebook gratuit. Dintre ele îți recomand:
- Pippity
- Opt-in Monster
Social Media
Eu unul obișnuiesc să evit instrumentele care gestionează conturile mele de social media și mă ocup personal de asta. Există instrumente care te pot ajuta și pot simplifica partae de promovare a blogului prin social media. Printre ele se numără:
- Buffer – poți planifica postările pe social media și defini un calendar de promovare
- Digg Digg sau Tweet Like +1 – pentru a adăuga butoane de like/share la articole dacă nu sunt incluse în tema de WordPress
- IFTT – un serviciu excepțional care îți permite să sincronizezi postările de pe canale multiple de social media. De exemplu tot ce postezi pe Faceboo este distribuit automat și pe Twitter. Te scapă de mult efort suplimentar.
Bani din blog
Landing pages
Pentru prezentarea produselor / serviciilor tale vei avea nevoie de pagini în acest sens. La fel pentru paginile dedicate convertirii vizitatorilor în abonați. Li se spune landing pages, squeeze pages. Paginile standard incluse în tema de WordPress nu se pretează la asta.
Am lucrat de-a lungul timpului cu mai multe servicii care îmi permit să realizez pagini ce arată profesionist (discutăm aici de aspect, mai rămâne ca tu să scrii conținutul acestora) Dintre ele îți recomand:
- LeadPages
- Instabuilder (o soluție mai simplă cu care m-am jucat cu ceva ani în urmă și pe care nu o mai folosesc acum)
Distribuție produse electronice
Pentru a distribui produsele de tip electronic (cărți electronice, cărți audio, cursuri video) vei avea nevoie de o soluție care să proceseze plata cu cardul, să trimită un link de descărcare după efectuarea tranzacției și – eventual – la cărțile electronice să le marcheze în subsol cu numele cumpărătorului (pentru a descuraja distribuirea lor).
Poți folosi un software specializat în acest sens (de exemplu Digital Access Pass DAP) sau o poți face printr-o platformă specializată care, contra unui comision, va procesa plata, va realiza cele de mai sus și periodic îți va vira banii încasați. Printre serviciile disponibile în acest sens se numără
Gestionare afiliați produse
În cazul în care vei dori să accepți afiliați pentru produsele tale (persoane care să le promoveze și să câștige un procent din vânzări) vei avea nevoie de o platformă care să îi gestioneze. Înainte de toate, tentația va fi să accepți cât mai mulți afiliați. Îți recomand să nu faci asta dacă nu ai analizat situația bine înainte.
Un număr mare de afiliați va însemna automat un număr mare de probleme. Plus că majoritatea lor nici nu o să reușească să vândă mare lucru, ci doar îți vor crea multă… bătaie de cap. Oricum, poți folosi servicii precum cele incluse la
Dacă preferi să gestionezi singur și să nu plătești comision, poți instala o aplicație pe site care să se ocupe de aceste detalii. Astfel de alternative sunt Idev Affiliate sau prin sistemul inclus în cadrul Digital Access Pass (DAP). Ori poți folosi pluginul de WordPress S2Member.
Plăți online
Pentru a accepta plăți online cu cardul vei avea nevoie de un serviciu de plăți online. Foarte popular în afară este Paypal – îl poți folosi pe persoană fizică urmând să declari veniturile și să plătești impozitele aferente sau deschizi cont de companie pe persoană juridică. În România există câteva servicii de procesare de plăți cu cardul pe care le poți folosi (pe persoană juridică):
Produse de tip membership
Te gândești să creezi un produs membership (video, audio, text) cu plată integrală sau abonament? Pentru asta vei avea nevoie de o aplicație care să gestioneze conținutul, utilizatorii și plățile / încasările.
Cele mai bune soluții la acest moment dat sunt Wishlist Member, respectiv DAP (Digital Access Pass).
Pentru a crea produse de tip cursuri online poți folosi și Fedora.
Alte unelte și servicii
Webinarii
Pentru a organiza webinarii îți recomand Webinar Jam. Vezi și articolul meu despre cum să organizezi un webinar de succes și să vinzi online.
FTP
Pentru a gestiona transferul de fișiere prin ftp de la / către blog eu folosesc Filezilla sau Total Commander. Filezilla este mai bun, dar eu am rămas – din timpuri străvechi – cu simpatia pentru Total Commander, un urmaș al defunctului Norton Commander (dacă ești mai învârstă poate îți amintești cum în DOS NC făcea lumină…).
Online disk
De multe ori ai nevoie de spațiu online pentru a îți salva fișiere sau pentru a le pune la dispoziția partenerilor și colaboratorilor. Am folosit de-a lungul timpului mai multe astfel de servicii, acum lucrez cu Copy (îți creezi gratuit cont și ai din start 5 Gb disponibili, cel mai mare spațiu oferit) sau Dropbox.
Aplicații
Pe laptop folosesc o serie de aplicații care mă ajută:
- Notepad++ este o alternativă la clasicul Notepad inclus de Windows, îmbunătățit și mai ușor de folosit. Este gratuit, îl poți descărca aici.
- Pentru a face capturi de ecran (screenshot) poți folosi extensia de Chrome Awesome Screenshot – Capture & Annotate. Îți permite să capturezi secvențe de ecran, precum și să le adaugi notițe, marcaje și diverse alte editări grafice. Pentru capturi video de ecran poți folosi Screenr (în limita a 5 minute) sau Camtasia pentru ceva mai complex.
Angajare Colaboratori
Deseori angajez colaboratori care să rezolve punctual aspecte legate de blogging și antreprenoriat online. De la crearea unui logo, SEO, optimizare site, editare audio/video, traduceri etc. Pentru asta îi angajez folosind serviciile oferite de platformele
Cursuri, cărți și alte resurse
Există mai multe cărți pe care ți le recomand să le citești dacă ești interesat în mod serios de blogging. Am scris acum ceva vreme o listă cu cărți pentru bloggeri începători aici.
De asemenea sunt o sumedenie de cursuri online bune despre blogging.
Concluzie
Acesta este o listă complexă cu o mare parte din uneltele – aplicații și servicii pe care eu le folosesc pentru a îmi dezvolta blogurile și afacerile online. Sunt convins că există și alte unelte utile care mi-au scăpat. Dacă știi vreunul care ar trebui să fie inclus, lasă-l într-un comentariu la acest articol și îl voi adăuga în listă.
Dacă ceea ce am scris mai sus ți se pare util îți recomand cursul meu online Infoprenor: Creează Produse Online din ceea ce Cunoști Deja. Aici am publicat zeci de ore de tutoriale video în care explic cum să creezi produse online, cum să le promovezi și să le faci profitabile.
Poți afla mai multe detalii și poți comanda cursul Infoprenor aici »