Ascultarea activă este o abilitate care îmbunătățește radical modul în care comunicăm cu ceilalți. Și adevărul este că cei mai mulți dintre noi nu suntem foarte buni la a asculta. Iar atunci când vorbești cu cineva și te simți ascultat te simți și conectat la acea persoană. Pentru că te înțelege.
Poate fi o provocare să învățăm să ascultăm mai mult. Este ceva ce eu am descoperit în podcasturile mele: atunci când intervievez pe cineva și nu îi văd fața trebuie să învăț să simt când celălalt are ceva de spus, când e momentul să vorbesc și când este mai bine… să tac 🙂

În lista de mai jos am adunat mai multe cărți despre comunicare ce ating subiectul ascultării și cum putem învăța să ascultăm mai bine. Vezi ce îți face cu ochiul:
1. Te aud. Relații mai bune, oameni mai fericiți de Michael Sorensen

De cele mai multe ori, oamenii care se descarcă sau se plâng știu deja cum să-și gestioneze situația actuală – doar caută pe cineva care să-i asculte, să vadă și să aprecieze lupta pe care ei o duc.
2. Nu asculți. Ce îți scapă și de ce contează de Kate Murphy

Cea mai valoroasă lecție pe care am învățat-o ca jurnalist este că toată lumea este interesantă dacă pui întrebările potrivite. Dacă cineva este plictisitor sau neinteresant, depinde de tine.
3. Arta de a asculta ce spun cei din jurul tău și succesul în viață de Madelyn Burley-Allen

A fi ascultat te poate face să te simți înțeles și util ca ființă umană.
4. Ascultă-mă ca să te ascult. Capacitatea de ascultare poate îmbunătăți relațiile noastre de Michael Nichols

încercați să spuneți cuiva despre o problemă pe care o aveți și vedeți cât timp durează înainte ca acesta să vă întrerupă pentru a descrie o experiență similară a lui sau pentru a oferi sfaturi – sfaturi care i se potrivesc mai mult lui
5. Toți comunicăm, dar puțini stabilim și relații de John Maxwell

Când vreau să cunosc cu adevărat pe cineva, pun trei întrebări. Răspunsurile oamenilor la acestea îmi oferă o mare perspectivă asupra inimii cuiva. Întrebările sunt: La ce visezi? Despre ce cânți? Despre ce plângi?
6. Cum să comunici… ascultând de Mark Goulston, Keith Ferrazzi

Înțelegerea nevoilor unei persoane și răspunsul la ele este unul dintre cele mai puternice instrumente pe care le veți descoperi vreodată pentru a ajunge la oricine întâlniți în afaceri sau în viața personală.
7. Leadership tăcut. Cum să câștigi inimile, mințile și meciurile de Carlo Ancelotti

Îmi place să fiu amuzant. Nu pot sta tot timpul concentrat, disciplinat, controlat. Un astfel de comportament este imposibil. Dacă jucătorii sunt prea nervoși înainte de un joc, trebuie să-i relaxez, să-i calmez.
8. Ascultă! Arta comunicării eficiente de Dale Carnegie

Ascultă mai întâi. Oferă-le oponenților tăi șansa de a vorbi. Lasă-i să termine. Nu rezista, nu apăra sau dezbate. Acest lucru nu face decât să ridice bariere. Încercați să construiți punți de înțelegere.
9. Învață să asculți de Elena Bonchiș

factorii și condițiile ce pot influența ascultarea și în special forma ei superioară, ascultarea activă
10. Daca m-aș asculta, m-aș înțelege de Jaques Salome, Sylvie Galland

A exprima nu înseamnă a comunica pentru că este doar un bilet dus, în timp ce comunicarea este un bilet dus-întors.
11. The Listening Path: The Creative Art of Attention de Julia Cameron

A scrie este ca și cum aș asculta o melodie în capul meu. Notă cu notă, știe unde vrea să ajungă. Îl urmăresc și îl întind. Îl pot împerechea, îl pot modela și îl pot lustrui mai târziu.
- Nu strică să întrebi. Cum să folosești puterea întrebărilor pentru a comunica, a te conecta și a persuada de Trey Gowdy
- Active Listening Techniques: 30 Practical Tools to Hone Your Communication Skills de Nixaly Leonardo
- Powerful Listening, Enhancing the Impact of Every Conversation de Robert McNamara
- The Compassionate Connection: The Healing Power of Empathy and Mindful Listening de David Rakel
- The Zen of Listening. Mindful Communication in the Age of Distraction de Rebecca Shafir
Comunicarea este un set de abilități care pot fi îmbunătățite prin practică. Iar ascultarea este o parte importantă, pentru a îi înțelege mai bine pe ceilalți și a le înțelege punctul de vedere.
Sper ca între cărțile de mai sus să găsești titluri care să te ajute să devii un mai bun ascultător, o persoană care îi înțelege mai bine pe ceilalți și cred că asta ne va ajuta în relațiile personale, în relațiile de cuplu, în afaceri și la lucru.
Vezi și: