Un blog are mai multe secțiuni importante din care este construit. Pe lângă acestea sunt câteva – mai puțin importante, însă necesare – care îl susțin, și fac experiența vizitatorilor mai plăcută.
Am ales 10 dintre ele, 10 elemente care ar trebui să apară pe orice blog într-o formă sau alta.
10 secțiuni care nu ar trebui să lipsească de pe un blog
1. Formularul de abonare
Formularul care să permită vizitatorilor să se aboneze la site-ul tău nu trebuie să lipsească de pe site. De altfel, unul dintre principalele obiective blog este să crească lista de abonați. Pentru ca ulterior să îi convertească în cumpărători (cum faci asta vom vorbi într-un alt articol).
Din acest punct de vedere, există mai multe moduri de a converti vizitatorii în abonați, iar un simplu formular de abonare este printre cele mai importante. Codul html cu care să îl afișezi îl obții direct de la serviciul de email marketing pe care îl folosești, iar cele mai eficiente locuri pentru afișare sunt în dreapta (pe bara laterală) sau sub articol.
Poți afișa direct formularul sau poți afișa o imagine care odată ce vizitatorul dă click pe ea să fie dus la o pagină unde își poate lăsa adresa de email.
Din experiența mea cel lateral este mai eficient, însă poți obține abonați noi și cu formularul de sub articol. Pe unele site-uri folosesc doar formularul lateral (amplasat cât mai sus pe pagină pentru a fi vizibil imediat), pe altele le folosesc pe amândouă.
Le poți afișa folosind codul html într-un widget de tip text (varianta pe care eu prefer pentru a nu mai încărca blogul cu încă un plugin) sau cu pluginuri specializate pe care le instalezi pe site – pentru Mailchimp aici, Aweber, Getresponse. Dacă nu știi cum, vezi aici un tutorial despre cum instalezi un plugin.
Și câteva recomandări suplimentare. Am discutat în podcast cu mulți antreprenori online și experți, îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
2. Căsuța de căutare pe site
Pe măsură ce ai mai multe articole pe blog, vizitatorii vor avea nevoie să caute anumite subiecte. Pentru asta e nevoie să afișezi o căsuță de căutare (mergi în WordPress la Appearance, Widgets și alegi dintre lista de Widgets pe cel care se numește Search Box (sau Find, în funcție de tema pe care o ai). Dacă preferi cu plugin, Relevanssi este o soluție bună.
Amplaseaz-o în dreapta, cât mai sus pentru ca vizitatorii să o găsească ușor. Dacă îi poți regla dimensiunea, fă-o să aibă 15-20 de caractere și dacă e posibil să aibă și buton (adică după ce tastează termenul de căutare să poată apăsa Enter sau să poată da click pe butonul Search).
Unii vizitatori nu știu că pot face căutarea apăsând pe tatsatură tasta Enter. Însă nu toate temele de WordPress îți vor oferi și butonul lângă caseta de căutare.
3. Secțiunea despre tine și contact
Pe blog trebuie să ai o pagină “Despre mine” sau “despre autor(i)”. Pe lângă aceasta e recomandabil ca în bara laterală din dreapta să afișezi și o scurtă secțiune despre tine, cu poza ta. Doar 1-2 propoziții, cu link spre pagina despre tine și datele de contact unde vizitaorii pot afla mai multe despre cine ești tu.
Folosesc așa ceva pe www.florinrosoga.ro, cu un link spre pagina despre autor. Descrierea de aici este succintă, cu minim de informații. Nu vrei ca oamenii să îți cunoască toată viața aici, ci doar 2-3 lucruri și – mai ales – să îți rețină poza. Pe măsură ce vei crește blogul și vei trece și în offline vei fi avantajat de faptul că lumea va face legătura între blogul tău, numele tău și poza ta.
4. Secțiunea de Social Media
E recomandat să incluzi o secțiune cu linkuri spre rețelele sociale cele mai importante pe care ești prezent. În funție de tema de blog pe care o folosești și de dimensiunea imaginilor icon pentru rețelele sociale, poți afișa 3-5 pe rând.
Eu unul nu obișnuiesc să afișez mai mult de 5 pentru a nu încărca pagina. Restul (în cazul meu sunt prezent pe multe rețele sociale) le afișez pe pagina despre mine (vezi un exemplu aici la secțiunea Social Media).
O poți afișa cu imagini (cum este pe florinrosoga.ro) sau poți folosi un plugin ca Simple Social Icons.
5. Secțiunea de blogroll și sau parteneri
Este o serie de linkuri către alte site-uri. Le definești în WordPress meniul Links, Add New Link. Apoi alegi o categorie de link și după ce ai definit mai multe linkuri, mergi la Appearance, Widgest și alegi widget-ul Links (sau un nume similar în funcție de tema de Wordpress pe care o folosești).
Foarte mulți bloggeri începători nu au această secțiune. De ce să pui linkuri spre alte site-uri?
- Linkurile spre alte site-uri îți oferă credibilitate. Să o luăm astfel: dacă ai un blog de dezvoltare personală, time management sau subiecte similare, atunci vei vrea să recomanzi cele mai bune bloguri din domeniu (florinrosoga.ro este pe primele locuri). Pentru că vizitatorii tăi probabil au mai fost și pe alte bloguri din domeniu. Sigur, asta nu va face o schimbare radicală, dar este un punct în plus.
- Mai ales la început când nu prea ai conținut pe site, e bine să pară că sunt mai multe “lucruri” pe acolo și nu suflă vântul. Secțiunea de blogroll este un element ușor de adăugat și care face blogul să pară mai animat.
- Linkurile spre alte bloguri sunt un prim pas ca să creezi o relație cu acești bloggeri. și – crede-mă – aceste relații îți vor folosi enorm. Eu însumi recunosc că privesc mai pozitiv pe bloggerii care au pus link spre un blog al meu din inițiativa lor. Asta nu îți va oferi simpatia nelimitată a acestora, dar e un punct în plus.
Alege 2-3 cele mai apreciate bloguri de pe nișa ta (în română), eventual 1-2 în engleză și dacă mai ai alte câteva pe care le citești sau îți plac le poți include. Nu sunt adeptul unei liste lungi de bloguri recomandate (nu aș depăși 10).
Dacă a mai mult de 10 linkuri poți face pagină separată unde să le incluzi pe toate. De asemenea, poți include aici eventualii parteneri care te-au ajutat în activitatea ta. Cu link de tip text sau link pe o imagine, logo. Dacă folosești link pe imaginea logo, îți recomand să le pui în pagina dedicată partenerilor, iar nu în blogroll. Punând prea multe imagini pe bara laterală a blogului, le vei afișa pe absolut toate articolele de pe blog. În primul rând blogul va arăta ca un afiș cu 20 de logo-uri, iar în al doilea rând mai multe imagini scad viteza de încărcare a blogului și consumi mai multă lățime de bandă.
Secțiunea de blogroll o poți afișa și în subsolul blogului (footer). Nefiind o secțiune care trebuie să fie vizibilă proeminent, subsolul este bun.
6. Secțiunea cu produsele tale
Dacă ai produse proprii sau oferi consultanță (dacă ai blog pe o anumită nișă ar trebui să oferi consultanță pe acel subiect) ar trebui să le prezinți printr-o secțiune în bara laterală. Nu e nevoie să fie toate, 2-3 cele mai importante e destul. O imagine și eventual un buton “Află mai multe”.
Asta și ca să obișnuiești vizitatorii cu faptul că blogul tău are și produse / servicii de vânzare și nu este doar o colecție de resurse gratuite. Presupunând că așa este…
7. Secțiunea cu bannere
Dacă afișezi publicitate pe site, vei include o secțiune cu bannere către companiile pe care le promovezi. Bannerul poate fi afișat lateral, sub articol, deasupra articolului, sus în antet la site (header), jos în subsol etc. Depinde de tarifele tale și ceea ce vrea clientul. Atenție: cu cât pui mai multe bannere pe blog, cu atât încarci mai mult blogul și îl faci să arate mai comercial. Nimeni nu iubește prea multă reclamă. Așa că e bine să găsești un echilibru.
Ah, și evident poți pune bannere la Adsense sau produse pe care le recomanzi prin afiliere (2performant, Profitshare, etc). Le poți afișa ca imagine (html într-un widget de tip text), script (îl primești direct de la Adsense, 2performant etc) sau există pluginuri specializate dacă vrei să mergi la avansați (adică să te complici în opinia mea). Adrotate este un plugin foarte popular.
8. Secțiunea cu butoane de share pe Social Media
Una dintre cele mai importante secțiuni, conține butoane de Like și share pe rețelele sociale. De ce? Pentru că îți dorești ca vizitatorii tăi să facă asta. Înseamnă trafic suplimentar pentru tine, vizibilitate și în final abonați noi pe care ți-i aduc vizitatorii site-ului.
De obicei acestea sunt la începutul articolului și/sau la final. Unele bloguri pun și în interiorul acestuia, în mod special după paragrafele emoționale. Asta în ideea că cititorul s-a emoționat și e mai probabil să dea like/share.
Eu unul le folosesc doar pe cele de la început și final. Sincer, dacă unui cititor îi place articolul scris de mine va derula pagina până la butonul de share. Și nu îmi place să întrerup fluxul articolului cu niște butoane care – acolo în mijloc – mi se par că arată așa… avea bunica mea o vorbă “ca parul înfipt în mijlocul curții“. Suplimentar, în realitate majoritatea like-urilor și share-urilor nu de acolo vin, ci de altundeva.
Să nu uit un alt aspect: pune numărul minim necesar de butoane, nu 20 cu toate rețelele sociale posibile. Din câteva motive:
- Ai mai multe elemente pe pagină și o faci să se încarce mai greu, vizitatorul așteaptă mai mult să i se deschidă blogul tău. Și asta nu îi place.
- Apoi, e mai bine să îți direcționezi cititorii spre rețelele care știi că te avantajează pe tine. Observă că eu însumi folosesc doar câteva butoane. Nu e o întâmplare.
- Și, în al treilea rând, să fim serioși: câți oameni crezi că îți vor da share la articolul tău pe Blip? Sau pe Fark? Dar pe Myspace? Concentrează-te pe câteva rețele (maxim 4-5) – cele pe care tu ești cel mai prezent sau cele pe care cititorii tăi sunt mai prezenți. Majoritatea traficului îți va veni de acolo.
- Mai multe butoane încarcă pagina. Asta crește traficul consumat de blog. În funcție de ce pachet de găzduire web ai, asta te poate duce la costuri suplimentare cu hostingul.
- Plus că paginile arată mai bine cu 4 butoane decât cu 25.
Butoanele de Social Media share le afișezi cu un plugin specializat (De exemplu Tweet, Like, Google +1 and Share, alte idei vezi pe lista cu pluginuri de aici) sau o faci din setările temei de WordPress, dacă le are.
9. Secțiunea cu cele mai citite articole
Afișată de obicei în dreapta în bara laterală, este un top cu cele mai citite articole. Sau cele mai comentate. Sau cele mai…cum vrei tu.
Eu unul obișnuiam să afișez aici articole alese în mod aleator de pe blog (cu un plugin ca top 10) sau ceva propriu temei de WordPress. Astfel redirecționez trafic și spre articolele mai puțin citite, nu doar spre cele mai populare, deși pe multe bloguri am renunțat la această secțiune, preferând să o înlocuiesc cu cea de articole recomandate (vezi mai jos)
10. Secțiunea de articole asemănătoare
Afișată de obicei sub articol, este o listă de articole cu temă similară celui de pe ecran. Similaritatea este făcută pe baza tagurilor articolului, a categoriilor în care se află sau a unor cuvinte cheie din text. Ca să fiu drept uneori mă întreb cum rezolvă pluginul similaritatea la unele asocieri.
Oricum, iată un exemplu folosit de mine mai demult pe blog:
O observație în exemplul de mai sus: observă că după cele 3 articole recomandate de pe același blog, am inclus un articol de pe un alt blog (Profiblogger). Pentru asta am folosit pluginul Nrelate related content. E un mod de a face ca – dacă ai mai multe bloguri – ele să se susțină reciproc.
Sau.. o altă variantă inteligentă este să te înțelegi cu alți bloggeri și să vă includeți reciproc articole de la celălalt. Astfel vă ajutați reciproc să creșteți.
Ok, asta a fost. Deși am vrut inițial să fie un articol scurt, văd că m-am lungit. Acestea au fost câteva din cele mai importante elemente din structura unui blog. Folosește-le, crește blogul tău și sper să îmi scrii în curând despre realizările tale.
Dacă ai întrebări sau observații cred că știi ce ai de făcut: lasă un mesaj mai jos.