De curând am avut ocazia să stau de vorbă în mai multe podcasturi cu specialiști din banking și specialiști în mediul online. Am vorbit despre pandemie, despre ceea ce s-a întâmplat anul acesta și cum ne putem pregăti mai bine pe viitor pentru momentele de criză.
Mai jos am adunat câteva lucruri care mi-au atras atenția:
1. Lumea se schimbă mult mai repede decât realizăm noi
Cu doar un an în urmă nici nu ne-am fi putut imagina că vom sta blocați în casă. Nu doar cei de pe strada noastră, nici din oraș, nici măcar concetățenii noștri. Ci întreaga planetă.
Totuși, exact asta s-a întâmplat. Și asta a dus la o serie de schimbări în lanț, afectând negativ pe cei care erau “legați” de un loc fizic. Și avantajându-i pe cei care își dezvoltaseră o flexibilitate de lucru.
Dar despre mediul digital vorbim de ani de zile. Toți ne așteptam să migrăm “acolo” cândva. Astăzi însă suntem deja în proces de migrare “forțată” și lumea se schimbă mai rapid decât ne-am fi imaginat noi.
Și asta ne duce la al doilea punct:
2. Importanța de a fi flexibil și deschis la nou
Au fost avantajați cei care deja aveau o serie de mentalități ale gândirii flexibile, care erau deschiși la a face lucrurile altfel decât le făcuseră până atunci. Pentru că
Singurul lucru constant este schimbarea.
Heraclit
Cine a ignorat în ultimii 10 ani mediul digital, acum începe să primească nota de plată. Cine, spre exemplu, a refuzat să îmbrățișeze noile aplicații și metode de lucru online… ei bine a rămas acum blocat, cu activitatea suspendată, cu venituri scăzute (sau fără).
Ceea ce este puțin ironic, deoarece îmbrățișând schimbarea
3. Poți câștiga timp și bani dacă ești deschis să faci lucrurile altfel ca până acum
Schimbarea, în general, poate fi inconfortabilă. Pentru că e nevoie să renunțăm la ceva pe care îl cunoșteam și să îmbrățișăm ceva necunoscut.
De exemplu, ești obișnuit să mergi mereu la ghișeu pentru a rezolva anumite lucruri, doar așa faci de zeci de ani. Fie că e vorba să îți plătești taxele, să ceri un extras de cont sau să îți deschizi un cont de investiții și să investești micile tale economii în acțiuni.
Dar lucrurile s-a schimbat și toate cele 3 exemple enumerate de mine eu le-am făcut atât în vechea versiune, cât și în noua:
- ca să nu mai stau la coadă la ghișeu pentru a plăti taxele (sau amenzi) am învățat să o fac online;
- ca să nu mai merg până la ghișeul băncii pentru a lua un extras de cont și să îl duc contabilei am învățat să îl generez online și trimit pe email;
- și am descoperit că deși acum mulți ani când am cumpărat acțiuni mergeam și scriam cerere de mână în acest sens… ei bine acum este online și nu mai este nevoie să plec de la laptop.
Și, chiar dacă inițial e nevoie să învățăm ceva nou, curba de învățare este rapidă și sunt lucruri relativ simple. Iar după ce ai învățat să faci asta, descoperi că
- Îți ia mai puțin timp să faci aceleași lucru.
- Este, de fapt, mai simplu și cu mai puțin efort.
- Ai mai puțină frustrare stând la cozi.
- De multe ori este pur și simplu mai ieftin și economisești comisioane.
Pentru că
4. Ne îndreptăm tot mai mult spre o lume digitală
Și asta aduce nenumărate oportunități și beneficii, dar – ca multe schimbări – probabil va aduce și provocări.
Poate îți mai amintești de zilele anilor ’90 sau 2000 când telefoanele erau cu butoane (dacă erau), când internetul era pe dial-up (pe linia telefonică de la telefonul fix) și când dacă doreai să găsești pe cineva îl căutai în Pagini Aurii.
Acum poți face aproape totul online, din câteva taste. E nevoie, evident, să îți dezvolți capacitatea de a te documenta, de a filtra informațiile și să iei deciziile optime pentru viitorul tău:
- Vreau să îmi găsesc rudele cu care am pierdut legătura de 20 de ani? Îi găsesc pe Facebook sau Linkedin (caz real pentru mine).
- Vreau să îmi deschid o companie în Marea Britanie, Germania sau Statele Unite? Găsesc online companii care oferă acest serviciu și rezolvă de la distanță totul. (caz real, de asemenea)
- Vreau să deschid cont pentru compania de mai sus… evident în țara în care am fondat-o și fără să merg acolo? Există bănci care oferă serviciul acesta, deschizi cont companiei tale, încasezi facturile acolo, ai card și poți face plăți de asemenea. Cei de la Libra Internet Bank oferă astăzi un astfel de serviciu în România. Nu e nevoie să mergi la ghișeu, ai serviciu de support care te ajută mereu.
- Vreau să angajez colaboratori punctuali, fie că e vorba de programatori, designeri, scriitori sau orice altceva? Online există servicii precum Upwork sau Freelancer pentru așa ceva, unde freelancerii concurează pentru proiectele tale.
Iar dacă acceptăm asta devine un avantaj. Asta deoarece criza ne-a pus în situația de a nu mai putea face lucrurile la fel.
De exemplu, în mediul bancar devine important să știi să faci
5. DIY (Do-It Yourself) în banking
Cu ani de zile în urmă mi-am deschis o companie în afară. Nu pentru că doream asta, ci din pragmatism. Aveam deja clienți, încasări și dacă aveam o companie acolo taxele erau semnificativ mai mici.
Apoi – spuneam și mai sus – aveam nevoie de un cont la o bancă din acea țară aflată la multe mii de kilometri de mine. Și nu aveam timp să merg acolo pentru a-l deschide sau pentru a efectua operațiuni bancare.
Era cu ani în urmă și am făcut totul online. La acel moment la noi așa ceva nu exista. În România dacă doreai un cont la bancă se presupunea că mergi acolo, completezi o cerere de mână, o semnezi, îți făcea o copie după actul de identitate, eventual după actele firmei etc. Contul de obicei îl făcea pe loc, iar serviciul online era activ în câteva ore sau a doua zi.
Evident asta era de la 9 la 18, de luni până vineri.
Din fericire între timp lucrurile s-au schimbat și la noi, iar astăzi poți să faci asta simplu și rapid. Spre exemplu cei de la Libra Internet Bank oferă un astfel de serviciu și poți face online toate formalitățile de deschidere a contului, fie că este pentru o persoană fizică, fie că e vorba de o companie.
Ca urmare, poți fie să accepți lumea digitală și să o folosești ca să te ajute, fie să o ignori. În primul caz te adaptezi și prosperi la următoarea criză. In al doilea caz, următoarea criză te va afecta.
Ce alegi? 🙂