O întrebare des întâlnită când deschizi un blog este legat de cât de des ar trebui să scriem. Prea rar și nu ne cunoaște lumea, prea des nu putem pentru că blogul nu este principala ocupație.
Și câteva recomandări suplimentare. Am discutat în podcast cu mulți antreprenori online și experți, îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
Cât de des să scriem pe blog?
Un blog nou deschis
Când deschizi un blog – primele 3-4 luni – dacă nimeni nu te cunoaște, eu aș merge pe un număr suficient de mare de articole care să atragă atenția asupra blogului. Cu un articol pe lună e greu să dezvolți blogul.
3-4 articole pe săptămână în primele luni. Le poți eventual scrie înainte de lansarea propriu-zisă pentru a le avea disponibile. Ar fi bine să te gândești la acest aspect de la bun început, odată cu alegerea numelui de domeniu pentru blogul tău și cumpărarea de gazduire web.
Suplimentar aș acorda atenție specială promovării lor. Nu are sens să scrii – mult sau puțin – dacă nimeni nu a auzit de tine. În perioada lansării (sau relansării) promovarea corectă are o semnificație aparte. Dacă o faci corect, ulterior blogul crește mai ușor.
Cât de des scriem pe blog
Ulterior – când începi să ai cititori constanți și blogul începe să crească – poți stabili un ritm de publicare a articolelor pe care să îl poți respecta.
În clipa de față, spre exemplu, eu public în mod normal 1 articol săptămânal pe Florin Roșoga. Asta pentru că nu am timp să scriu mai des. Uneori public mai des, alteori nu. Cel puțin un articol pe săptămână (cel de vineri) apare. Am anunțat de altfel pe blog că voi face asta.
Pe Profi Blogger pe de altă parte, public mai rar. În primul rând pentru că momentan nu am mai mult timp, în al doilea rând pentru că beneficiez de susținerea primului blog și nu am nevoie să scriu foarte mult ca să atrag atenția. Oricum nu pot scrie foarte des.
Responsabilitatea bloggerului față de cititori
Apare un alt subiect: dacă vrei să dezvolți un blog ai o responsabilitate față de el și față de cititorii tăi. Să zicem că publici azi un articol. Apoi câte unul pe zi timp de 2 săptămâni după care dispari 3 luni. Public un alt articol, dispari alte două săptămâni și poate mai publici cândva.
Dacă nu te interesează în ce măsură crești blogul, este OK. Dacă vrei să crești blogul însă, atunci e nevoie de implicare. Ca orice altă inițiativă, de altfel. Nu lucrezi la blog, nu ai rezultate.
Mai apare un aspect: cel al relației cu cititorii. Nu ești cunoscut, nu prea a auzit lumea de blogul tău. Vrei să te citească lumea și să revină la tine pe blog. Probabil vrei să te și recomande prietenilor.
Dacă scrii aleator, e dificil să îți menții cititorii zi-de-zi. Cel puțin până aude lumea de tine. E ca într-o relație din viața reală: când unul dintre parteneri apare-dispare după cum vrea, ce șanse sunt să reziste relația?
Dacă te decizi să scrii cu o anumită periodicitate, poți anunța asta. Pe blog, pe Facebook, Twitter etc. Poți chiar alege zilele în care publici, cum fac eu în fiecare vineri la mine pe blog.
Este ca și cum ai transmite “Vreau să citiți ceea ce scriu. Vă puteți baza pe mine că voi publica un articol în fiecare marți și joi” (alegi tu zilele). Doar că va trebui să îți respecți promisiunea.
Dacă ai o fire mai artistică poate un astfel de program nu ți se potrivește. OK, caută un ritm al tău. Ține cont că ai nevoie să găsești un echilibru:
- Când publici prea rar riști să-ți pierzi cititorii,
- Când publici foarte des riști să te supraîncarci (deh, mai trebuie să mergi și la lucru sau facultate).
Pentru a fi mai eficient, îți recomand să folosești pluginul WordPress Editorial Calendar. Vezi despre el în articolul cu pluginuri de instalat pe un blog WordPress.
Ai nevoie să găsești echilibrul corect. Pentru tine, dar și pentru cititorii tăi. În final însă, nu uita că cititorii tăi au nevoie de conținut nou pe care să îl “consume”. Să citească. Altfel vor merge pe alte bloguri și vor uita de tine. Asta îți dorești?