Aceasta este a doua parte a articolului despre Angajamentele Personale. Pentru că era prea lung, am decis să-l public în două părți.
Poți avea două abordări acum:
- Elimini ce nu îți este necesar. La fel cum un balon cu aer cald are nevoie sa arunce balastul suplimentar pentru a se înălța, tot așa avem fiecare nevoie să renunțăm la angajamentele care nu mai contează. Elimină lucrurile care nu-ți sunt importante și învață să spui nu altora noi.
- Scazi din intensitatea lor. Într-unele cazuri ai angajamente care nu te mai reprezintă. Cândva poate au fost importante, acum nu-ți mai sunt. “Simți” că nu vrei să te mai implici în ele. Dar nici nu poți să renunți la ele de mâine. În aceste situații încearcă să scazi din intensitatea lor. Le poți face mai rar sau poți să delegi o parte din responsabilități altcuiva, mai potrivit. Scazi timpul, efortul sau energia pe care le implici în acestea. Ulterior, poate vei găsi poate o cale să le elimini complet.
Exemple:
- Nu e nevoie să stai pe Messenger câteva ore pe zi. O poți face mai rar.
- Nu e nevoie să dai Tweet sau să actualizezi statusul de pe Facebook de 5 ori zilnic. O poți face mai rar sau poți renunța la una dintre cele două.
- Dacă mergi la întâlniri unde nu-ți face plăcere să mergi, elimină-le sau sari peste câteva. Nu mai merge la fiecare întâlnire, mergi lunar în loc de săptămânal.
Dacă vrei să înveți să fii mai bun în ceea ce faci și să câștigi timp îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Lucaci despre cum putem practica mindfulness:
Acum vei avea de sacrificat unele angajamente. Probabil că vei încerca să “aperi” unele dintre ele și să găsești motive pentru care trebuie păstrate. Cel mai simplu ar fi să le dai o prioritate în funcție de rolurile și valorile tale. În funcție de planurile tale de viitor (poate nu-ți place în mod special să faci ceva, dar îți va fi de folos în viitor).
În paralel cu prioritizarea lor, dă-le o prioritate și conform cu ceea ce “simți” despre ele. Simți că are sens să le faci sau nu? Combină prioritizarea după importanță cu cea după cum “simți” și ia decizii. Fă-ți o listă cu cât mai puține angajamente.
4. Decide ce poți face legat de angajamente
Angajamentele rămase pot fi realizate? În unele cazuri efectiv nu este posibil să ții pasul cu ele. Decide acum pe care dintre ele le poți realiza și care nu. În cazul primelor treci la următoarea etapă și definește un sistem ca să le poți realiza. În cazul ultimelor amâne-le pentru când le vei putea realiza.
5. Sistemul este cheia
Nu ține în minte angajamentele, ca și taskurile în general. Crează-ți un sistem care să-ți ușureze realizarea lor:
- Folosește cutii de taskuri și angajamente. Stabilește unde o să-ți păstrezi scrise angajamentele. Nu le păstra în memorie:
- Folosește o tăviță de plastic pe birou ca să păstrezi toate listele to-do, notițele, drafturile, documentele în lucru
- Folosește un calendar tipărit sau online ca să-ți notezi sarcinile și angajamentele. Eu folosesc o combinație online-tipărit. Eliberează-ți mintea de lista cu ceea ce ai de făcut.
- Încearcă să ai la tine ceva pe care să-ți notezi idei. O poți face într-o notiță pe telefon sau pe-o foaie de hârtie. Eu țin de obicei la mine fișa cu sarcinile zilnice, un sfert din A4. Din nou: nu încerca să le memorezi, ci scrie-le. Eliberează-ți mintea.
- Poți folosi orice alte “containere” pentru angajamente, sarcini, idei
- Include tehnici de productivitate și eficiență personală. Uite aici câteva instrumente de productivitate online.
- Este puțin probabil că vei reuși 100% să ai doar angajamentele care-ți plac, sau sunt necesare. Trăim într-o societate și atâta vreme cât marea majoritate a angajamentelor pe care le ai te împlinesc este în regulă. Vei mai avea poate și câteva care nu sunt chiar pasiunea vieții tale. Dar sunt necesare.
6. Revizuiește-le periodic
Orice angajament poate să-și piardă utilitatea la un moment dat. Viața este o succesiune de cicluri și etape, iar mai devreme sau mai târziu fiecare angajament și obiectiv trebuie revăzut.
Ca să te asiguri că obiectivele tale sunt de actualitate, vei avea nevoie să le revezi peioridic și să le actualizezi. Eu obișnuiesc să fac asta lunar când îmi revăd planul anual și decid ce voi face în luna următoare pentru a-mi atinge obiectivele anuale.
Îți recomand ca la o anumită perioadă (lunar sau semestrial) să-ți revezi angajamentele și să refaci pasul 3 – “Elimină și simplifică” (vezi mai sus).
7. Crează o strategie generală
Câteva sfaturi finale și o sinteză la ceea ce am scris mai sus:
- Alege-ți cu grijă angajamentele. Cu cât te implici în mai multe lucruri și-ți iei mai multe angajamente, cu atât vei avea mai puțin timp liber. Gândește înainte de a-ți lua un angajament.
- Pe lângă faptul că vei avea mai puțin timp liber, timpul ocupat îți va fi “furat” de către activități care de fapt nu contează pentru tine. Și nici nu-ți crează un viitor mai bun.
- Fii pragmatic – se spune că trebuie să țintești luna și poate vei atinge o stea. Există și reversul: luându-ți angajamente prea dificile, vei consuma mult timp, energie și bani ca să le realizezi. Doar ca să-ți dai seama la final că nu aveai nevoie de ele.
- Pune totul pe hârtie. Eliberează-ți mintea de taskuri și obligații. Las-o să devină astfel mai creativă.
- Nu te baza prea mult pe angajamentele de Anul Nou. În multe cazuri ele eșuează înainte de a începe. Dacă e să-ți faci un Angajament de Anul Nou, include-l într-un plan anual. Cu obiective lunare, sarcini, etc. Altfel vei avea doar promisiuni nerealizate.
Angajamentele sunt de obicei un aspect destul de neglijat. Devine rutină să continuăm cu aceleași angajamente fără a ne pune întrebarea dacă ne sunt necesare și ne aduc valoare în viață.
Dezvoltarea personală este ceva care ar trebui probabil să fie parte din viața fiecăruia. Ca să înveți mai multe despre dezvoltare personală îți recomand podcastul cu Sorin Lucaci: