Scriu astăzi cu un articol dedicat începuturilor. Îmi amintește de primele mele articole, de lupta pe care o duceam cu WordPress și deciziile de început.
Am ales astăzi 11 lucruri la care trebuie să te gândești când începi un blog sau cât mai repede după deschiderea sa. Înainte însă, câteva recomandări de resurse care îți vor fi utile dacă ești interesat de antreprenoriat online:
Și câteva recomandări suplimentare. Am discutat în podcast cu mulți antreprenori online și experți, îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
11 lucruri la care să te gândești când pornești un blog
- Înainte de toate trebuie să alegi un nume de domeniu. Ce URL va avea site-ul tău? Blogul meu de dezvoltare personală l-am creat folosind numele meu: florinrosoga.ro. Blogul acesta l-am intitulat florinrosoga.ro. Numele propriu odată folosit îți poate construi un brand în jurul tău (dacă te simți confortabil să îl folosești). Un alt nume poate fi mai sugestiv și poate avea un mai mare impact. O listă de idei cu nume de blog aici. Apoi urmează să cumperi gazduire web pentru blog.
- Un al doilea pas este să alegi platforma pe care o vei folosi pentru a gestiona site-ul. Îți recomand WordPress. Este gratis, se instalează ușor și este foarte prietenos cu motoarele de căutare. Plus că îți va fi ușor să îl folosești.
- Alege o temă simplă pentru WordPress. Aspectul este mai puțin important decât conținutul. Lucrează acum să scrii articole, iar după ce vei avea destule articole poți îmbunătăți aspectul. Mai bine un blog bun (adică apreciat) și urât, decât unul frumos și cu articole proaste. În faza aceasta, aspectul este pe locul doi. Tot acum instalează și pluginurile de bază pentru blog.
- Alege pentru cine vei scrie: doar pentru tine sau și pentru alții. În primul caz este un jurnal personal și nu are importanță ce și cum scrii. În al doilea caz, nu mai contezi tu și ce crezi despre articolele tale. Ci ceea ce cred cititorii tăi. Scrie mereu cu ei în minte.
- Alege despre care vei scrie. Poți avea un blog generalist sau unul de nișă. Cel generalist scrie despre orice, cel de-al doilea scrie despre un anume domeniu de interes și eventual câteva alte domenii secundare. Spre exemplu blogul meu personal, Florin Roșoga Dezvoltare Personală l-am dedicat dezvoltării personale (evident din titlu) și motivației. Ocazional am mai scris pe el despre stil de viață, sport și fitness, parenting și blogging. Direcția principală de conținut rămâne însă dezvoltare personală.
- Decide un titlu al blogului. Pentru florinrosoga.ro am ales “Florin Roșoga Dezvoltare Personală“. Pentru Profi Blogger am ales “Sfaturi pentru bloggeri” temporar. Titlul îl vei putea modifica ulterior. Dacă nu ai o idee, poți pune “Blog de …” sau “Blogul lui …”, până când vei găsi unul mai bun. Odată titlul ales, îl introduci la Settings – General (WordPress).
- Alege cât de des vei scrie. Reține însă că – la fel cu orice altă preocupare – cu cât lucrezi mai mult la blog, cu atât probabilitatea de a-l face unul de succes crește. Suplimentar, dacă scrii prea rar blogul nu va atinge impulsul de a se înălța. Este ca și un bulgăre de zăpadă: cu cât devine mai mare, cu atât crește mai ușor. Mai concret, ar trebui să publici cel puțin un articol săptămânal, ca să menții blogul la limita de “avarie”. Dacă vrei să și crească, cred că ai ghicit: va trebui să scrii mai des. Îți recomand ca în primele sale luni de existență să scrii minim 2-3 articole pe săptămână. Pentru a păstra un ritm ales, învață să creezi conținut relativ ușor de scris ca acesta cu poze și imagini desktop necesită mai multă muncă.
- Pe lângă scrierea articolelor, ai nevoie să le și promovezi în mediile interesate. Pentru asta îți recomand să dezvolți relații cu persoanele din nișa ta: influențatorii, ceilalți bloggeri de pe nișă (sau din nișe apropiate) și, desigur, persoanele interesate să citeasca despre ce scrii tu (potențialii tăi viitori cititori). Alege două canale principale de Social Media pe care să lucrezi la creșterea influenței tale (Facebook, Twitter, Linkedin). Personal recomand Facebook. Celelalte rețele de Social Media (Pinterest, Google Plus, Stumble Upon etc) sunt prea slab dezvoltate în limba română.
- Caută-ți bloggeri aproximativ de același nivel cu tine. Încearcă să dezvoltați parteneriate pentru a evolua împreună. Să vă oferiți feedback reciproc, să vă susțineți reciproc articolele. Se numește duo blogging.
- Așteaptă-te ca la început să nu ai cititori. Creșterea unui blog este un proces și are nevoie de timp. Timp în care tu să înveți să gestionezi blogul, să scrii tot mai bine, să devii cunoscut. Nu te descuraja dacă la început nu ai cititori, comentarii sau like-uri la articole. Vor veni și ele.
- Nu abuza de amabilitatea altora. Nu posta articolele tale pe toate grupurile de Facebook, nu agasa cunoștințele cu zeci de mesaje în care să le ceri să dea share la articolele tale. Învață și scrie tot mai bine. Treptat vei fi observat, iar articolele tale vor deveni apreciate.
În practică sunt mai multe aspecte. O să ne ocupăm pe rând de fiecare. Deocamdată inspiră-te din ideile de mai sus și implementează-le la tine pe blog.
***
Pentru orice întrebare, nu ezita să-mi scrii într-un comentariu mai jos.