În ultimii ani webinariile au devenit tot mai folosite întrucât sunt foarte eficiente ca să crești vânzările online. Iar să faci un webinar nu ar trebui să fie nici complicat, nici scump.
De exemplu, potrivit Content Marketing Institute, 58% dintre marketerii internaționali folosesc webinarii pentru a-și promova produsele și serviciile. Și aproximativ 32% dintre ei consideră că marketingul prin webinarii va fi esențial pentru succesul lor în acest an.
Ca și antreprenor, deținând o afacere mică, probabil nu ai un buget de marketing generos ca să-ți angajezi o agenție care să îți facă webinariile. Așa că poți învăța mai jos principiile de bază și instrumentele de care ai nevoie.
Am făcut nenumărate webinarii de-a lungul anilor pe diverse formate, nu le mai știu numărul. Marea lor majoritate au fost profitabile sau foarte profitabile. Cu puțină practică poți învăța cum să faci asta.
Sfaturi folositoare despre cum să găzduiești un webinar și să vinzi online
Crearea unui webinar poate părea o muncă complicată pentru cineva care nu a mai făcut asta. Înțelegând ce este un webinar și principiile sale de bază vei putea să faci propriile webinarii și să folosești marketingul prin webinarii pe viitor.
Înainte de toate, un webinar nu este pentru a le spune tuturor cât de grozav ești. Nimănui nu îi pasă, iar dacă le irosești timpul oamenilor vorbind despre tine sau alte chestii neinteresante pentru ei vor ieși din webinar și i-ai pierdut. Pur și simplu spune câteva cuvinte despre tine și apoi treci mai departe. Nu e despre tine, ci despre ce le poate fi lor util și cum îi poți ajuta prin produsele și serviciile tale.
Oferă ceva realmente util înainte de a încerca să vinzi orice. Dacă începi vânzarea fără a fi dat ceva util (util pe bune, nu aiureli)… probabil ghicești că oamenii vor ieși din webinar și vorbești singur.
Iată mai multe statistici despre eficiența webinariilor făcute bine:
- Webinariile păstrează 40% dintre participanți atenți până la final, potrivit Make Social Media Sell.
- Între 20% și 40% dintre cei care participă la un webinar devin prospecți interesați, spune ReadyTalk.
- Între 2% și 5% dintre participanții la webinar vor cumpăra ceva de la tine, spune Branded Solopreneur. Cifra asta e de obicei mai mare, din experiența mea, dar există fluctuații de la caz la caz.
5 principii ale organizării unui webinar de succes
1. Structurează cu atenție webinarul
Depinde de formatul pe care îl vei alege și obiectivul vizat. Dacă tu ești prezentatorul, iar obiectivul proiectului este să vinzi un produs/serviciu (de obicei acestea sunt), o structură ușor de implementat este cea clasică de la școală:
- introducere – câteva cuvinte de introducere, câteva cuvinte despre tine și acest webinar (nu sta o oră să îți prezinți realizările, devine plictisitor),
- cuprins – partea de conținut propriu-zis. Vei avea probabil timp de câteva idei principale, pe care le poți dezvolta.
- încheiere – partea de vânzare, în care îți promovezi produsul/serviciul. Dacă îl legi de conținutul precedent devine o valoare suplimentară pentru cei care doresc să aprofundeze subiectul și să meargă mai departe. Cine nu dorește să cumpere, rămâne oricum cu acele idei prezentate.
2. Conținutul este prioritatea
Am văzut multe persoane care să grăbesc să treacă peste partea de conținut util și să ajungă la vânzare. De acolo vin banii până la urmă. Chestia e că dacă nu ai adăugat ceva realmente util participanților, când începi vânzarea, oamenii pleacă.
Oricum vor pleca o parte din ei când începi să promovezi, dacă însă ai oferit ceva util lumea e mai deschisă să afle mai multe despre produsul tău.
3. Pregătește-te înainte de webinar
Fă un test înainte de webinarul propriu-zis și repetă tot ce ai de spus. Cap-coadă. Dacă nu ai experiență de vorbit în public, cu atât mai mult. Nu te baza pe prezentarea pe care o ai, e aiurea dacă în timpul webinarului devii depășit de situație. Pur și simplu repetă, îți crești șansele de succes.
4. Fă un test cu o zi înainte de webinar
Cu o zi înainte (sau 2-3) clonează webinarul, pornește-l ca și eveniment privat și testează dacă totul merge. Folosește exact același echipament pe care îl vei folosi în ziua webinarului real, aceeași conexiune, totul la fel. Verifică dacă se transmite (roagă pe cineva să acceseze linkul privat), dacă se înregistrează etc.
5. Follow up – după webinar continuă promovarea
După webinar e important să nu te oprești cu promovarea. Se numește follow up, promovezi produsul/serviciul tău, înregistrarea webinarului (dacă ai ales să o dai), etc. De obicei un număr consistent de vânzări vine de la cei care nu au luat decizia în timpul webinarului și o vor lua acum. Contează să ai și o ofertă bine gândită.
Mai există alte aspecte care sunt importante:
- cât durează webinarul?
- în ce zi a săptămânii îl ții?
- la ce oră?
- cât să dureze partea de promovare/vânzare?
- dacă să fii singurul prezentator acolo sau să ai invitați?
- cum moderezi comentariile?
- câte emailuri de promovare trimiți (și când)?
- cum structurezi oferta din timpul webinarului (asta e esențială)?
- ce faci dacă sunt probleme de transmisiune în timpul evenimentului?
- dacă dai acces la înregistrare și în ce condiții etc.
Ca să nu facem acest articol prea lung nu le-am mai detaliat aici.
3 unelte online ușor de folosit pentru crearea webinarului tău
Nu e nevoie să pierzi mult timp gândindu-te la cum să creezi un webinar pentru produsele tale. Ai nevoie de un program/software care îți permite să-ți creezi singur webinarul, fără să cheltui mii de dolari în crearea lui – soluția ideală.
E vorba aici de a asigura transmisiunea video live și online la calitate bună, să aibă integrată partea de chat, să poți crea oferte în timpul webinarului, să poți prelua pe loc comenzile, să preia adresa de email a participanților pentru ca ulterior să faci partea de follow up sau să îi inviți să se aboneze la newsletter-ul tău. Plus să facă înregistrarea video și să ai acces la aceasta după.
Iată în continuare câteva unelte online, utile pentru antreprenori și afaceri mici care să te ajute în crearea rapidă a unui webinar:
Webinar Jam
WebinarJam este probabil cel mai popular instrument de webinarii și este cel pe care l-am folosit eu cel mai mult. Este cu siguranță o opțiune bună dacă:
- nu ai abilități de developer și nu vrei să stai să creezi tu toate paginile webinarului,
- ai nevoie de un webinar cu template-uri gata făcute și testate de alții pe care să le preiei și să știi că ele convertesc bine,
- dorești să ai acces la adresele de email ale participanților pentru campanii ulterioare,
- vrei să te concentrezi doar pe a livra conținutul și prezentarea a ceea ce aveți voi de oferit.
Am testat de-a lungul timpului multe instrumente, unele foarte ieftine, altele cu preț ridicat. Dintre toate, WebinarJam este cel cu care lucrez acum pentru webinariile cu acces gratuit și îmi oferă cel mai bun raport calitate / preț. Este recomandarea mea.
Află mai multe »
Zoom
Zoom a devenit popular în ultimii ani și este un instrument bun mai ales dacă ai deja puțină experiență cu webinariile și te pricepi să setezi lucrurile acolo. Dacă ești la început nu îl recomand.
O altă problemă cu Zoom este că limitează numărul de participanți și speakeri, lucru care nu se întâmplă cu WebinarJam. În principiu te costă inițial mai puțin, iar apoi plătești suplimentar ca să dai acces la mai mulți oameni la webinar, ca să ai încă pe cineva speaker etc. Când am făcut calculele a ieșit triplu decât la WebinarJam ca să ofer acces la câteva sute de oameni și să mai pot avea pe cineva live.
Teoretic oferă o calitate mai bună a transmisiei, însă pentru cineva la început nu mi se pare așa de important în condițiile în care oricum calitatea transmisiei depinde de calitatea conexiunii tale la internet și a fiecărui participant/spectator. Dacă cineva are probleme cu conexiunea, tot va avea probleme.
GoToMeeting
Serviciu de top, calitate foarte bună, reputație foarte bună. Partea mai puțin grozavă… este prețul. Cel mai scump. Dacă ai un buget generos și ai experiență cu webinariile, e o opțiune bună.
Facebook Live
O soluție mai simplă și care oferă opțiunile de bază este Facebook Live. Dacă ai nevoie doar să transmiți video către un număr de oameni, iar aceștia să îți răspundă în direct prin comentarii este o opțiune. Nu ai prea multe alte opțiuni, dar e ușor de folosit.
Cât ar trebui să plătesc pentru a organiza un webinar?
Fiecare webinar este diferit și prețurile pentru a avea un serviciu care să te ajute să îl organizezi diferă în funcție de complexitate. Trebuie să ții cont de faptul că ai în același loc transmisiune video, chat, newsletter, înregistrare video, automatizare mesaje de email către cei participanți ș.a.
Prețurile diferă de la câteva zeci de dolari pe lună la mii de dolari. Pe de altă parte nu cred că ai nevoie de un program complex ca să începi. Cei de la WebinarJam văd că au o ofertă cu 40$ pe lună timp de un an de zile, prin care poți face oricâte webinarii timp de 1 an de zile, număr nelimitat de participanți (am avut webinarii cu mii de participanți făcute cu ei și nu au fost probleme), oricâți prezentatori și ai acces la toate template-urile lor, statistici și tot ce am scris mai sus. Plus că funcționează cel puțin bine în majoritatea cazurilor și poți să-l folosești împreună cu altcineva (ca să împărțiți costul) 🙂 .
Caută inspirație
Dacă acorzi timp suficient pentru a te decide asupra caracteristicilor webinarului tău și ce vrei să obții cu el, te va ajuta să creezi o serie de webinarii potrivite pentru compania ta. Spun serie pentru că este important de înțeles că un singur webinar nu e destul. De fapt, statistic vorbind primul webinar lasă de dorit. Ceea ce e normal dată fiind lipsa ta de experiență.
Acesta este și unul dintre motivele pentru care mai sus am recomandat să îți iei un plan anual de la WebinarJam, astfel încât să poți face oricâte webinarii vrei, oricând dorești tu și să deviin mai bun la asta. Repetiția plus practica aduce măiestria… știi tu.
Ai nevoie de inspirație? După ce accesezi platforma celor de la WebinarJam, mergi la secțiunea Training (ai sus în dreapta link) sau creează un Webinar nou și vezi template-urile de webinarii de acolo. Le poți sorta după cât de bine au convertit în trecut și … voila, ești profesionist 🙂
Și câteva recomandări suplimentare. Am discutat în podcast cu mulți antreprenori online și experți, îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
Concluzie
Sper că acum ai o idee despre cum să începi să creezi un webinar extraordinar pentru produsele tale!
Ai nevoie de un ghid care să te ajute să creezi webinarii? Ai mai sus tot ce ai nevoie ca să începi.
Dacă ceea ce am scris mai sus ți se pare util îți recomand cursul meu online Infoprenor: Creează Produse Online din ceea ce Cunoști Deja. Aici am publicat zeci de ore de tutoriale video în care explic cum să creezi produse online, cum să le promovezi și să le faci profitabile.
Poți afla mai multe detalii și poți comanda cursul Infoprenor aici »