Facebook a devenit probabil cea mai populară rețea de Social Media. Iar asta o face un instrument foarte bun de promovare a propriului site, blog sau brand personal.
Un procent destul de mare din traficul care îmi vine mie pe blogul personal este de pe Facebook. E vorba de articole care sunt share-uite acolo, de obicei nu de către mine.
Cum îți promovezi blogul folosind Facebook
Și câteva recomandări suplimentare. Am discutat în podcast cu mulți antreprenori online și experți, îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
Din experiența personală, m-am gândit la câteva idei ca să optimizezi “unealta” Faceboook când îți promovezi blogul:
1. Postează periodic
Ca să poți promova un site sau blog pe Facebook, trebuie să construiești o comunitate în jurul profilului tău personal sau a paginii de Facebook pe care o administrezi. Pentru asta e nevoie să oferi periodic conținut (postări) – articole recomandate, imagini, clipuri, texte etc.
Dacă o faci prea rar, de la o postare la alta lumea uită de tine, plus că e dificil să-i faci să revină. Mai este un aspect: cel al Edge Rank-ului: Facebook atribuie un Edge Rank (un punctaj similar Google Page Rank pentru site-uri) postărilor tale, profilului tău personal sau paginii tale de Facebook.
Cu cât acestea au un engagement mai bun (primesc like-uri, share-uri și sunt comentate de mai multă lume) cu atât ele apar mai mult când ei își deschid Facebook-ul (pe news feed-ul lor).
Concret, dacă lumea apreciază ce postezi crește probabilitatea ca postările tale să fie văzute de și mai multă lume pe Facebook. Iar pentru asta e nevoie să pui materiale interesante și să le pui cu o periodicitate rezonabilă.
Toate postările au o durată de viață: sunt vizibile pentru o perioadă, apoi dispar întrucât alți oameni postează alte lucruri. Astfel postările tale concurează cu ale altora. Ori le crești durata de viață (faci ceva viral), ori postezi ceva nou.
Atenție însă să nu treci în partea opusă și să postezi excesiv. E mai important să obții implicare de la cei care te citesc (vezi mai jos). Ține cont și de sfaturile despre cât de des să scrii pe blog.
2. Stabilește un plan editorial
Pe lângă periodicitatea cu care postezi pe Facebook, vei avea nevoie să stabilești ce gen de conținut pui. Prea multă promovare a blogului riscă să arate a reclamă, mai ales dacă nu ai foarte multe articole pe blog.
Este mai natural să postezi alt tip de conținut, între care să incluzi propriile articole. O proporție bună a “mix”-ului este de 5-10 la 1 sau pe aproape. Adică din 5-10 postări pe Facebook doar una îți promovează blogul.
Sau oricum o proporție în care promovarea blogului să fie minoritară.
Acele postări care nu te promovează pot avea conținut util, subiecte din nișa blogului tău, lucruri utile, interesante, funny sau emoționale. Aici va trebui să testezi diverse tipuri de conținut și să vezi ce merge mai bine.
3. Ora de publicare la care obții răspuns optim
La diverse ore din zi sau diverse zile ale săptămânii vei avea reacții diferite. Spre exemplu dimineața oamenii ajung la job, iar mulți dintre ei au obiceiul să-și verifice contul de Facebook.
Poate fi un moment bun să postezi pt că va crește probabilitatea ca ceea ce ai postat tu să ajungă la un număr mare de oameni. Sau poate că nu va ieși în evidență datorită “zgomotului” existent acolo (postează și mulți alții).
Similar, anumite zile obțin rate de răspuns mai bune. Astfel lumea e mai probabil să dea click pe link și să vină la tine pe blog. Singura modalitate de a vedea care sunt cele mai bune momente este să testezi în continuu.
Există și statistici făcute în acest sens, una dintre ele o găsești aici. Vezi că acestea sunt date pentru populația din SUA – trebuie verificat ce funcționează și ce nu la noi.
4. Engagement
Scopul celor de mai sus nu e să postezi pe Facebook ca să ți le citești singur. Ci să fie citit și de alții. Iar asta nu e suficient.
Pe lângă faptul că lumea citește conținutul tău, vrei să-l și aprecieze, dea like, share, lase comentarii. Astfel conținutul tău (și în final blogul) este promovat mai mult (vezi și partea de mai sus despre Edge Rank).
Pentru asta e nevoie să creezi un dialog cu cei ce te urmăresc, să-i implici și pe ei (engagement). Subiectul e destul de vast, un punct de pornire și câteva idei găsești aici.
Cu puțină implicare și muncă zilnică, Facebook poate fi folosit ca un instrument eficient de promovare. O strategie concretă care să te ajute să îți crești blogul însă poate fi stabilită doar prin testare continuă: ce merge și ce nu?