Am participat zilele trecute la Concursul Național de Discursuri Toastmasters Timișoara. Cu 5 traininguri si peste 30 de concurenți a fost unul dintre cele mai importante concursuri de public speaking de anul acesta. Concursul a avut 3 secțiuni: discursuri improvizate, discursuri pregătite și evaluare discursuri.
Mă interesau în mod special secțiunile de discursuri: cele pregătite și cele improvizate. După 2 ani de Toastmasters mi-am făcut obiceiul de a fi atent la detaliile mici care aduc valoare vorbitului în public și comunicării în general.
Din experiența mea personală, chiar dacă Toastmasters este un club de public speaking (și leadership), majoritatea tehnicilor de vorbit în public pot fi aplicate cu succes și în comunicarea simplă face-to-face.
În final îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
În timp ce ascultam discursurile, îmi făceam un top al vorbitorilor și în ce măsură ei ar putea câștiga. Când colegii de la Toastmasters Timișoara au anunțat câștigătorii, am zâmbit văzând că îi alesesem corect.
Cei care au urcat pe scenă erau în general vorbitori experimentați. Ei au avut însă în comun câteva lucruri. Sunt, cred eu, abilități pe care orice bun comunicator le are. Astfel aceștia:
- Afișează și exprimă entuziasm. Orice persoană care comunică bine știe să afișeze entuziasm când vorbește. Entuziasmul este oricum contagios, ei însă au învățat să-l amplifice în oamenii cu care vorbesc. Iar asta e legat și de următorul punct:
- Sunt convinși de ceea ce spun. Cred în propriile cuvinte. Mi-am dat seama de asta când unul dintre speakeri vorbea foarte entuziasmat, însă ceva nu mă convingea. Problema era că el însuși nu credea suficient în ce spunea. Cu puțină atenție asta se vede de pe fața lui, din modul în care își expune argumentele și mai ales din faptul că se străduiește să convingă pe ceilalți de propriile cuvinte. De aceea speakerii buni
- Vorbesc fără a încerca să convingă în mod special. Ei cred în ceea ce spun și nu se străduiesc să te convingă în mod special de asta. Nu o fac și pentru că în general nu au nevoie de aprobarea celorlalți, nu o caută. Nu au nevoie să fie validați de cei din jur. Așa că atunci când cred în ceva, la ei nu apare nevoia ca ceilalți să aprecieze acele lucruri. Doar transmit către ceilalți părerea lor.
- Știu să influențeze și gestioneze nivelul de energie al oemenilor cu care vorbesc. Roxana de la Toastmasters Brașov, câștigătoarea concursului de discursuri pregătite, a început să vorbească pe la ora 15. Era cald, iar cu puțină vreme înainte luaserăm cu toții masa. Vorbitorii dinaintea ei au avut discursuri relativ monotone, iar întreaga sală era pe punctul de a adormi. A început cu o scenă în care urcată pe un pupitru rostea o rugăciune. Cu o voce puternică și un subiect care a trezit interesul, energia oamenilor din sală a urcat rapid și au fost captivați de spusele ei. Restul discursului a stârnit hohote de râs, sala rămânând atentă până în final.
- Sunt pragmatici și oferă un discurs cu un scop final. Când au terminat de vorbit, ceilalți vor găsi valoare sau sfaturi utile în cuvintele lor. Un lucru deosebit la oamenii care comunică bine este faptul că nu sunt pedanți și evită formulările stufoase. Comunică informații și experiențe valoroase. Dau exemple concrete, iar partea teoretică o folosesc atât cât este necesar. Cel mai important însă, când termină de vorbit rămâi cu un plus de valoare. Și cu sfaturi pe care le poți aplica imediat.
- Iar când nu vorbesc pragmatic crează o poveste – sau mai multe – captând atenția interlocutorului. Asta a făcut Ana Loredana Pașcaru de la Toastmasters Cluj, care a ales o poveste “condimentată” cu senzații, culori și mirosuri. O explozie de emoții create. În fața unui astfel de discurs rămâi fascinat de “mirosul florilor de pe prispa bunicilor” sau simți strășnicia mătușii care a “ridicat plasele urcând bărbătește scările“. Din poveste intri într-o a doua, care dă într-a treia. Apoi revii – dar numai pentru câteva clipe – în prima poveste pentru a fi aruncat înapoi. Gata, te-a prins.
Un bun public speaker – la fel ca orice bun comunicator – știe să capteze interesul interlocutorilor, să-i mențină atenți și să le influențeze energia în direcția pe care o dorește.
Pe lângă acestea el zâmbește, respectă opiniile celorlalți ș.a. Mai multe despre asta o să găsești și în cartea Secretele Succesului sau Cum sa-ti faci Prieteni si sa Devii Influent a lui Dale Carnegie, pe care ți-o recomand.