În prezent campaniile de content marketing au devenit o metodă eficientă de promovare. La nivel internațional se practică asta, fie că ești proprietarul unui magazin online și vrei ca un număr cât mai mare de oameni să afle de produsele tale, fie că lucrezi ca și specialist de marketing în cadrul unei companii.
Sau dacă reprezinți o agenție de marketing și PR și ai nevoie să-ți susții clienții.
Ce este content marketing?
Ideea este relativ simplă: vrei să promovezi un produs, o serviciu sau o idee și ca acestea să ajungă la un număr cât mai mare de potențiali clienți. Fie că promovezi produsul tău (ești proprietarul unui magazin online), fie că ești angajat de un client ca să faci asta.
Iar pentru asta folosești audiențele deja existente în jurul altor site-uri, a unor influenceri. Mă pot oferi pe mine însumi ca și exemplu, deoarece sunt într-o situație similară: am început acum 10 ani acest blog, iar acum 5 ani podcastul. Am publicat sute de articole și podcasturi, avem un newsletter, prezență pe cele mai importante rețele de social media.
Lucrurile acestea le-am făcut inițial doar ca un hobby, mi se părea interesant. Treptat am atras în jurul a ceea ce fac eu un număr de oameni. Inclusiv pe tine, care citești acest articol acum. În general eu am publicat materiale care sunt din zona de dezvoltare personală, antreprenoriat, business, stil de viață, recomandări de cărți etc. Și – fără să realizez asta – am devenit un influencer pe aceste nișe.
În mod similar există nenumărate alte persoane care se află în poziții similare și care au creat diverse comunități online. Iar când nișele lor sunt similare celor pe care tu le țintești și ai produse/servicii de calitate poți apela la ei, îi poți angaja să scrie despre ceea ce oferi tu.
Sunt multiple beneficii:
- branding: evident, pentru că în acest caz cititorii respectivului site (sau pagină de Facebook, podcast, după caz) află de brandul tău,
- semnale sociale: de obicei e vorba de conținut realmente util cititorilor, anunțat pe social media și care generează semnale sociale către brandul tău,
- SEO: un aspect care am observat că este puțin neglijat și care are efecte pe termen lung. Îți dau un exemplu simplu: verifică titlul la cele mai populare cărți de dezvoltare personală și de business și de obicei vei găsi un articol sau rezumat publicat de mine acolo pe pagina 1 sau 2 de căutări. Pentru că toate acele asocieri îmi sunt benefice pe termen lung și am făcut de la bun început optimizarea SEO și optimizarea pentru social media.
- crești mai rapid: poți publica astfel de materiale foarte bine pe propriul site, dar ai nevoie de un număr de ani ca să crești o audiență, să existe o credibilitate. Dacă lucrezi cu influenceri, publici conținut pe canalele lor și crești mai rapid. De aici denumirea de content marketing sau marketing prin conținut.
Am lucrat în mai multe proiecte folosind content marketing. Cele mai multe au fost pentru piața internațională, în limba engleză. Pentru piața din România provocarea era de a găsi oameni care știu să scrie pentru site-uri și care să poată face asta bine și la prețuri rezonabile. De multe ori preferam să comand conținut în limba engleză, angajam pe cineva să îl traducă în română și apoi îl publicam în locul potrivit.
Content marketing în România
O soluție care a apărut în 2019 este platforma celor de la Whitepress.ro. Whitepress este o platformă de content marketing și influencer marketing creată în Polonia și extinsă ulterior în Cehia, Slovacia, UK, Ungaria, Bulgaria, Ucraina și – din 2019 – în România.
Ce fac ei este că au integrat un număr mare de site-uri care sunt deschise să scrie conținut și să îl publice. Dacă vrei să te promovezi prin content marketing ei integrează peste 1.000 de site-uri din România și un total de 14.000 site-uri din toate țările unde sunt prezenți.
Partea bună este că ai o singură platformă de unde poți alege cu cine să lucrezi, comanzi materialele și faci plata într-un singur loc. E mult mai simplu.
Cu sprijinul celor de la Whitepress am testat platforma lor și am făcut un proiect de test. În esență este vorba despre angajarea unui site care să scrie un articol și care să recomande un produs/serviciu al meu.
Am optat în acest caz să nu promovez un produs plătit, ci să îmi promovez podcastul pe un site care oferă recomandări de petrecere a timpului liber. Dar îți spun despre asta puțin mai încolo, întâi iată cum arată platforma lor.
Cum faci mai ușor campanii de conținut
Primul pas a fost ca după ce am accesat platforma să accesez contul meu de Marketer. Dacă nu ai opțiunea aceasta e necesar să îți creezi contul, respectiv să dai accept la termeni și condiții pentru a îl activa.
Am creat aici un proiect nou, cu titlul Comandă Articol
Aici am adăugat un proiect nou, am menționat site-ul pentru care e asignat proiectul și în ce limbă este.
Acum ai două opțiuni:
- fie adaugi tu conținut (articole) și apoi comanzi publicarea lor pe alte site-uri,
- fie comanzi atât scrierea de articole, cât și publicarea lor.
Spre exemplu aceasta este secțiunea unde adaug propriul conținut:
La final salvezi articolul pentru a-l folosi mai târziu sau alegi să ceri verificarea sa ca să-l trimiți spre publicare.
Dacă nu ai materialul tău, poți opta ca acesta să îți fie scris de un colaborator Whitepress, un serviciu pe care aceștia îl oferă lucrând cu scriitori nativi din țările unde sunt prezenți.
Alegi Comandă articol în meniul din stânga
Aici vei avea câteva opțiuni și vei alege tipul de articol, în funcție de complexitatea sa și cât de lung vrei să fie.
Iar apoi menționezi detaliile:
Alegi câte articole ai nevoie și menționezi cerințele tale legate de titlu, conținut, imagine inclusă (poți cumpăra și imaginea odată cu materialul scris). Încearcă să fii specific și succint, îți recomand totuși să lași libertate scriitorului de a scrie în stilul său.
Iar în cea de a treia secțiune (meniul din stânga), comanzi efectiv publicarea unui articol pe un site sau mai multe.
Test platformă de content marketing Whitepress
Și aici îți voi da exemplul proiectului meu. Spuneam că am comandat un articol de promovare pentru podcastul meu. În esență am dorit un articol dedicat antreprenorilor și util acestora care, la final, să menționeze podcastul meu.
Pentru asta am intrat pe secțiunea Publică articole, unde aleg site-urile pe care vreau să public articole. Observi mai jos cum arată la mine. Ce vezi este că am la Publicații contra cost 1 (cel pe care l-am publicat deja), iar la Articole disponibile 0.
Dacă aș fi încărcat un articol scris de mine sau aș fi comandat scrierea unuia cum am menționat mai sus, aici ar fi apărut câte materiale scrise am disponibile în contul meu ca să le trimit spre publicare.
Acum aleg butonul din jos-dreapta ca să văd ce portaluri (site-uri) sunt disponibile și să comand publicarea de articole la ei.
Aici vine o parte care mie mi se pare foarte bine pusă la punct. Dacă ești începător, arată așa:
Ce înseamnă asta? Ai la dispoziție peste 1000 de site-uri românești (sau portal-uri) din care să alegi. Problema acum este că sunt efectiv prea multe și e necesar să le filtrezi cumva.
Poți căuta după un cuvânt cheie, de exemplu cauți doar site-urile care conțin cuvântul “stiri“:
Îmi arată că are până în 400 de site-uri care pot publica știri. Iar la fiecare site arată o serie de indicatori de calitate și tehnici.
Uite un alt exemplu: site-uri care să se adreseze zonei de fashion, să aibă oferte de până în 100 lei, să includă linkuri dofollow (dacă ești interesat de SEO) și să fie de calitate ridicată (există un clasament făcut de Whitepress în funcție de mai mulți parametri).
Am găsit asta:
Sau poți alege Arată mai multe filtre (dacă ești mai avansat) și ai la dispoziție mai multe filtre. Aici am făcut eu o interogare care înseamnă că am căutat:
- Site-uri care sunt pe tematica Tehnologie, IT, calculatoare și
- au oferte sub 200 RON
- includ linkuri dofollow
- proprietarul site-ului să scrie articolul (ia în considerare însă că va avea nevoie de timp și pentru a scrie)
- sunt de calitate ridicată:
Sincer să fiu există foarte multe opțiuni de filtrare cu care să te joci. Doar să știi ce nevoi ai. Și, dacă ai intenția să folosești marketingul de conținut ca să te promovezi îți va fi util să găsești site-urile care te interesează.
Indicatorii tehnici și de calitate
Un alt aspect acum este ca dintre site-urile care se potrivesc nevoilor tale, să le alegi pe cele optime. Aici sunt și câteva aspecte mai tehnice asupra cărora nu voi detalia pentru că depășesc subiectul acestui articol, dar cred că e util să vezi despre ce e vorba.
La fiecare site ai o serie de parametri: traficul uzual (media de utilizatori unici pe ultimele 3 luni, actualizată periodic și – foarte important – cifre verificate), apoi date legat de calitatea site-ului.
Pui mouse-ul pe capul de tabel și îți explică la fiecare ce este.
Dacă vrei detalii, dat click pe numele site-ului (îți recomand să te uiți la asta) și apare așa:
Ce vreau să îți atrag atenția aici este că ai o serie de parametri precum Moz sau Ahrefs și alții care sunt preluați de la instrumente profesioniste de verificare a site-urilor. Instrumente care sunt disponibile contra cost.
Practic cei de la Whitepress plătesc aceste instrumente și le ai disponibile gratuit aici pentru a verifica valoarea unui site. Spun asta pentru că am proiecte unde am plătit abonament ca să am aceste date.
Spre exemplu, pentru site-ul meu arată așa:
Evident mai slabe decât un site de top din România, dar destul de bune pentru un site personal.
Cum alegi influencerii cu care să lucrezi?
Și aici apare un aspect important: dacă faci marketing de conținut și lucrezi cu influenceri, cu cine să lucrezi? Toți spun că sunt foarte buni, dacă îi întrebi pe ei.
Cum îți dai seama unde ai un raport de calitate bun între site și preț? Pare atractiv să lucrezi cu cei care par mai cunoscuți, dar care este valoarea reală a unuia în comparație cu altul? Sau a unui influencer în comparație cu altul?
Un loc în care te poți uita este aici: ce parametri de calitate are acel site? Cifrele vorbesc singure și sunt generate de instrumente profesioniste, recunoscute internațional și care știu să facă asta.
Mini-proiectul meu de content marketing
Menționam la început că am făcut un proiect prin care am testat cum funcționează totul. Mai jos ai ce am făcut eu, ce am învățat și unde am greșit.
Am făcut un mini-proiect prin care am testat ideea de a face content marketing lucrând doar cu colaboratori români. Întâi îți prezint proiectul efectiv, apoi concluziile mele și cele legate de platformă.
Proiectul a constat în publicarea unui articol pe un alt site, articol care să promoveze podcastul meu și ideea de a folosi podcasturile ca și instrument de educație personală.
Pentru asta am postat pe Whitepress proiectul acesta:
Detaliat, comanda mea arată așa:
Vei observa că am cerut un material pentru care nu am inclus prea multe cerințe, cu excepția celei legate de link. Intenția mea a fost să las libertate persoanei care scrie și să poată integra cât mai bine materialul în site. Asta pentru că el știe cel mai bine ce se potrivește acolo și ce nu.
Am cerut însă să fie publicat rapid, în termen de 24 de ore de la acceptarea comenzii (am filtrat asta când am ales site-urile care se potriveau).
Admit că am fost plăcut surprins să văd că nu numai că a respectat termenul, dar l-a publicat mai repede. Calitatea conținutului este bună, pe mine ce m-a interesat a fost să fie scris cel puțin bine și – foarte important – să se integreze în stilul site-ului.
Am destulă experiență cu astfel de colaborări pe spațiul internațional și știu că e inutil să public un material genial, dar cu un stil foarte diferit de cel cu care este obișnuită audiența. Prefer ceva care se integrează acolo, astfel încât să aibă șanse de a fi citit.
Un alt punct pozitiv pentru acel site este că după ce mi-a trimis textul final am cerut o modificare, modificare pe care a operat-o rapid și a fost foarte cooperant.
La detalierea proiectului apăreau specificațiile:
Important pentru mine era să nu fie menționat sus în titlu “Reclamă” sau “Advertorial” pentru că oamenii au tendința să nu le mai citească și nu are sens să investesc în ceva ignorat. Aș fi preferat să nici nu menționeze categoria Advertorial, dar uneori nu le ai chiar pe toate…
O opțiune interesantă care există în platformă este de a include un cod de tracking în articol și să ai astfel date statistice legat de numărul de vizualizări generate. Codul este generat de platformă și îți dă date direct pe comanda ta (în contul tău de Whitepress).
Eu unul nu am folosit opțiunea aceasta, dar poate fi utilă. Este disponibilă opțional la unele dintre site-uri, poți face filtrarea la site-uri, alegi Avansat și vezi la filtre “Tracking de trafic“.
Content marketing = câștig/câștig
Ce poți observa aici este că a fost genul de colaborare din care au câștigat toate părțile implicate: eu am primit acces la o audiență de care eram interesat, proprietarul site-ului a fost plătit ca să facă ceva ce îi place, să scrie (lucru pe care oricum îl făcea) și a avut libertatea de a se exprima în orice fel considera potrivit și valoros pentru audiența sa recomandând ceva care le era totodată util (podcastul meu).
Iar, poate cel mai important pentru influencer, cititorii site-ului au acces la un conținut util și o recomandare care le poate fi valoroasă.
În plus toată partea aceasta poate fi făcută într-un singur loc:
- pot adăuga articole scrise de cineva din echipa mea sau comanda scrierea lor,
- pot comanda publicarea de articole pe site-uri,
- am o metodă de selectare a site-urilor și influencer-ilor bazată pe parametri de calitate obiectivi, pe cifre,
- pot publica în mai multe limbi și mai multe țări
- plus că partea contabilă e mai simplă pentru că e o singură factură emisă de o entitate juridică din România și nu am facturi internaționale despre care mă întreabă contabila ce este cu ele
Ce am greșit și nu a mers bine
În realitate am făcut proiectul cu acest influencer după ce nu am reușit cu alții doi. Altfel spus a fost a treia încercare, în primele două eșuând.
De ce?
Primele două proiecte pe Whitepress nu au funcționat pentru că eu nu am verificat cu atenție la tarif – atenție există tariful net (fără TVA) și cel brut (cu TVA) – lucru care era menționat clar acolo, dar nu l-am luat în considerare.
Și nu am fost atent la termenele de livrare. Obișnuit fiind cu termenele de livrare internaționale unde astfel de comenzi se execută foarte rapid nu am verificat asta.
Un alt aspect pe care l-am observat este că unii proprietari de site-uri nu au multă experiență cu astfel de colaborări, motiv pentru care e bine să menționezi clar ce vrei și ce nu vrei, respectiv să le dai destul timp de livrare.
Concluzii
La nivel internațional marketingul de tip content marketing și influencer marketing este folosit intens pentru că aduce rezultate mai ales când ai campanii de awareness și branding. Dar și pentru campanii de vânzare, dacă le faci bine.
O provocare aici este să alegi cu cine să lucrezi pentru că e nevoie să alegi în mod obiectiv și bazat – de preferință – pe baza unor cifre. Iar la partea asta Whitepress stă bine datorită integrărilor pe care le are cu unele dintre cele mai importante instrumente de evaluare calitativă, tehnică și SEO.
De asemenea e foarte util faptul că are un număr uriaș de site-uri incluse și că are extrem de multe filtre pe care le poți folosi ca să alegi site-urile/influencer-ii potriviți campaniilor tale.
Este utilă și opțiunea promoțiilor. Poți vedea care editori au reduceri de preț acum și găsi oferte foarte bune, mai ales dacă ai multiple campanii active.
Dar cel mai util dintre toate mi se pare faptul că există încorporat într-o singură platformă totul și nu mai e nevoie să cauți cine scrie articole, cine publică, ce site are, dacă acel site are vreo valoare și cât, nu mai trebuie să faci contract cu fiecare, să le ceri facturi etc. Plus că în România unii colaboratori nu pot emite facturi și dacă lucrezi direct cu ei se pot aștepta să primească bani în mod magic fără vreun document legal și la negru – am pățit-o în trecut. Iar atunci când faci contabilitate ai o problemă astfel.
E simplu și e totul online. Foarte diferit de modul în care lucram eu în trecut, ca să fiu sincer 🙂
În același timp, mie filtrele mi s-au părut atât un punct forte, cât și un punct negativ. Eu unul am experiență cu astfel de campanii, atât din poziția de marketer, cât și din cea de influencer. Sunt foarte multe filtre acolo și poate părea intimidant. Mai ales pentru cineva cu mai puțină experiență. O eventuală casetă suplimentară unde să poți tasta ce filtre vrei să aplici ar putea fi utilă acolo.
În final, dacă vrei să faci campanii de content marketing, îți recomand câteva resurse bune pe subiectul content marketing și influencer marketing:
- How to Measure Content Marketing Effectiveness pe WebFX
- How to Develop a Content Strategy: A Start-to-Finish Guide pe Hubspot
- The Ultimate Guide to Content Marketing Strategy pe SEMRush
- Cum să faci marketing de conținut pe Whitepress
- Your Complete Guide to Creating an Influencer Marketing Strategy pe Alexa
- What is influencer marketing: How to develop your strategy pe Sprout Social
- Platforma Whitepress o poți accesa aici
Dacă ceea ce am scris mai sus ți se pare util îți recomand cursul meu online Infoprenor: Creează Produse Online din ceea ce Cunoști Deja. Aici am publicat zeci de ore de tutoriale video în care explic cum să creezi produse online, cum să le promovezi și să le faci profitabile.
Poți afla mai multe detalii și poți comanda cursul Infoprenor aici »