STĂTEAM DE VORBĂ LA UN MOMENT DAT cu cineva de la Creştem Idei, o platformă de crowdfunding prin care cineva (persoană sau companie) poate derula o campanie ca să strângă fonduri şi să finanţeze un proiect de business.
Conceptul de crowd-funding este extrem de popular în lume, cunosc eu însumi cazuri de persoane care au pornit proiecte de super-succes apelând la susţinere din partea publicului.
Cu o idee fantastică, o prezentare bine făcută şi multă muncă de promovare a proiectului au trecut rapid de zona de start-up şi s-au stabilit ca un business solid. În discuţia pe care am avut-o cu această ocazie, Oana îmi spunea că la noi încă mai există teamă că a apela la crowdfunding ar însemna să “cerşeşti”.
Lucru care mi se pare ciudat, când mă uit la proiecte precum Pebble Watch (au strâns 10 milioane pentru a crea un ceas deştept, smart watch, în app. 30 de zile) sau Ouya, cu 9 milioane strânse în tot 30 de zile pentru o consola de jocuri (de dolari în ambele cazuri) sau alte câteva mii de cazuri similare unde oamenii nu s-au cramponat de cum li se pare altora sau ce ar gândi alţii despre ei.
Între noi fie vorba, mie unuia toate ceasurile de tip smart watch îmi par similare, la fel și consolele de jocuri (probabil acesta e motivul pentru care încă nu am reuşit să aleg una deşi l-am anunţat cu mult fast anul trecut pe copil că luăm una… şi nu scapă ocazia să îmi readucă aminte).
Oricum, ambele proiecte de mai sus au avut un start de succes.
Ce aş vrea ca tu să remarci este că oamenii aceştia au luat o idee, au îmbunătăţit-o, au creat ceva nou şi apoi au anunţat “cine vrea aşa ceva şi e dispus să plătească şi să ni se alăture înainte ca noi să o avem măcar?
Evident cu alte cuvinte. Au mai întârziat cu livrarea (nu se aşteptaseră să aibă acest succes), au rezolvat în final totul.
Iar acestea nu sunt o excepţie. Ştiau cam pe unde voiau să ajungă, detaliile le-au stabilit din mers. Richard Branson a fost întrebat cândva ce ar face dacă ar primi o propunere de proiect, pe care nu ar şti întru-totul cum să îl gestioneze, dar ar fi interesant.
“Aş spune da, mi–aş lua angajamentul şi aş învăţa din mers cum să fac faţă cerinţelor. De fapt asta am şi făcut mereu.”
Însă nu e nimic despre ce ar spune lumea, la fel cum cei de mai sus nu şi-au spus măcar o clipă
“Şi ce o să creadă lumea? Poate că vreun prieten sau coana Lia o să spună că noi cerşim bani când apelăm la finanţare publică a proiectului…”
Pentru Că Ceea Ce Cred Aceştia NU Contează
Dar nu despre crowd funding vreau să îţi vorbesc astăzi. Ci despre o scurtă întâmplare pe care vreau să o citeşti mai departe.
J este o doamnă pe la 40 de ani. Nu ştiu exact câți ani are. Are familie, 3 copii şi cu 2 ani în urmă o situaţie financiară pe care nici un român sărac nu şi-ar fi dorit-o.
Cu vreo 2 ani în urmă a auzit ea de internet şi lucruri similare şi s-a gândit să publice un ebook. Apoi dintr-una într-alta a urmat altul iar… 2 ani mai târziu… oferă servicii de coaching pentru oamenii care vor să îşi publice o carte.
Iar tarifele nu sunt chiar mici, ea având clienţi din State, Marea Britanie.
Aspectul care m-a surprins era că ea este din India, o ţară mult mai săracă decât România şi de fapt la început nici măcar nu prea ştia engleză. Acum a renunţat la fostul job şi se ocupă cu asta toată ziua. Încă vorbeşte engleză cu un accent puternic şi – curios fiind – am întrebat-o dacă vreunul din clienţii ei de coaching a obiectat că nu vorbeşte perfect engleză.
“Nici unul, chiar dacă ei sunt vorbitori nativi. Pe ei îi interesează calitatea sfaturilor pe care le ofer şi dacă mă înţeleg este destul.”
Cariera de coach, de consultant a devenit acum una pe care oricine o poate face de la un calculator cu conexiune la net. Tot ce îţi trebuie e să cunoşti un domeniu despre care poţi da sfaturi şi îi poţi învăţa pe alţii.
Şi hai să fim sinceri: dacă cineva din India o poate face fără să fi avut cel mai mic habar cum să înceapă sau orice alt ajutor, de ce nu o poate face cineva din România?
Apropo, Jyotsna chiar e foarte bună când oferă coaching pentru cum să îţi lansezi cartea pe Amazon. A făcut ea însăşi asta, cunoaşte detaliile şi primeşte de fiecare dată aprecieri pozitive de la clienţii ei.
Am scris acest material după ce am observat o timiditate, o reticenţă a multor oameni de a ieşi în public pentru ca lumea să nu spună ceva. Să nu creadă că “cerşesc” când caută finanţare publică pentru un startup. Sau că nu stau la locul lor când învață pe alții cum au scris ei o carte, cum au învățat să își gestioneze timpul, să alerge un maraton, să mediteze etc.
“Cine te crezi tu mă… să înveţi pe altcineva cum să lanseze o carte? Stai în banca ta şi nu mai comenta acolo. Mergi toată viaţă la acelaşi job, fă aceleaşi lucruri şi nu mai scutura barcă.”
Mă întreb cui îi este de folos când refuzi să visezi un vis mare şi să faci paşii necesari că să ajungi acolo?
În cartea 24 de ore am pus la momentul în care am scris-o paşii care te învaţă cum să–ţi schimbi mentalităţile astfel încât să ieşi dintr-această zona de gândire şi să intri în zona de acţiune şi evoluţie, în care vrei să obţii mai mult.
Iar asta începe prin
A Cere Mai Mult De La Viaţă
Şi acesta e ideea pe care vreau să o reţii din acest articol: să ceri mai mult de la viaţă şi să nu te mulţumeşti cu puţin. Asta va atrage imediat comentariile celor ce nu vor să facă la fel şi vor încerca să te convingă că nu e o idee bună să faci ce faci deoarece nici ei nu au avut curajul.
…dar tu alegi pe cine asculţi și pe cine ignori.
Şi a 2a idee: oricine ai fi, orice ai cunoaște, cu siguranţă poţi face precum doamna de mai sus, mai ales că în România e mai uşor decât în India.
Cariera de consultant, de coach – chiar part time – o poate începe oricine. Cu toţii avem în noi o poveste de spus şi lucruri pe care le putem preda altora.
Poți începe prin a le pune într-o formă prezentabilă şi a le promova. Dacă ai învățat ceva, îi poți antrena pe alții să o facă și ei. Poate ai făcut-o deja. Asta … înseamnă că ești deja coach și nu știai.
Mai multe despre ce înseamnă să profesezi poți afla din discuția pe care am avut-o cu Șerban Chinole în podcast aici:
***
Ți-a plăcut acest articol? Te-a ajutat?
Dacă ești interesat de a deveni coach și a învăța cum să te promovezi online, îți recomand cursul meu Un Coach Prosper. Prea mulți coachi cheltuie mii de euro ca să se certifice fără a avea cel mai mic habar cum să se promoveze.
Înainte de a investi sume uriașe într-o certificare – bună de altfel, după ce ai câțiva clienți – învață cum să te faci cunoscut și să audă lumea de tine, cum să te organizezi ca să găsești clienți, cum să devii un coach virtual (valabil și pentru terapeuți, consultanți sau alte profesii care pot profesa online și sunt interesați să își găsească clienți din toată lumea, nu doar din România) – să poți profesa de oriunde ai o conexiune de internet.
Este o investiție care te va ajuta tot restul vieții.
Mai multe detalii și comenzi despre cursul Un Coach Prosper aici »