Ultimele luni mi le-am dedicat lansării cărții “Arta Dezvoltării Personale” pe blogul personal. A fost – și este încă – o experiență din care am învățat enorm.
Am făcut o groază de greșeli, unele fără a fi conștient de ele, altele pentru că am ales să iau decizii și experiențe prin care am simțit că e nevoie să trec. Altfel nu aș fi învățat ceea ce era de învățat.
Totodată a fost și o experiență plăcută, cu toate lucrurile noi pe care le-am deprins și oamenii noi pe care i-am cunoscut. Dintre lecțiile pe care le-am învățat am ales șapte, care ți le transmit și ție:
- Înainte de a lansa produsul verifică la sânge că este cea mai bună variantă a sa. Aici am fost extrem de meticulos, mai ales că sunt destul de pretențios cu ceea ce realizez eu însumi. Am refăcut structura cărții de sute de ori, am trimis manuscrisul la mai multe persoane – majoritatea oameni cu experiență în dezvoltarea personală (nișa cărții) și cu o solidă experiență de viață. Pe baza intuiției mele și a feedback-ului primit de la ei am refăcut și rescris totul până am considerat că este peste nivelul de bun. E drept că m-a ajutat și experiența de blogging pe care o am, la structurat informații sunt de la foarte bun în sus.
- Și continuarea punctului precedent: produsul (ADP în cazul meu) trebuie să fie bun sau foarte bun. Dar nu e nevoie să fie perfect. Prima versiune trebuie să fie bună, să ieși cu ea pe piață, să vezi cum este primită, ce este de schimbat ș.a.m.d. Nu exagera cu refacerea sa. Când primești feedback pozitiv – de la persoane care au habar ce vorbesc – dă-i drumul și lansează.
- Promovarea este cel puțin la fel de importantă ca produsul. Altfel spus produsul este una, promovarea este cu totul alta. După ce te-ai asigurat că ai un produs cel puțin bun partea de promovare este esențială – pe email, pe social media, pe blog sau offline. Altfel vei avea un produs bun de care nu prea știe nimeni. Nu este nimic onorabil în a rămâne un expert ascuns și necunoscut. Ieși afară și promovează! Oricum ai ceva de calitate, așa că ai toate motivele să fii mândru de munca ta, de produsul tău.
- Deși organizarea și stabilirea unei planificări e importantă, de multe ori e mai bine să mergi pur și simplu înainte. Sau, altfel spus, planifică ce poți planifica și apoi mergi înainte corectând din mers. Vezi din mers ce schimbări trebuie să faci, nu aștepta până ai o planificare perfectă. Fii totuși atent la ce consecințe au acțiunile tale pentru a putea corecta cât mai repede.
- Toate costurile pe care le ai sunt negociabile. Fără excepție. Am făcut greșeala să iau de bătute în cuie prețurile pentru tiparul cărții Arta Dezvoltării Personale și nu am negociat. M-am prins ulterior că lucrurile nu stau așa, iar la următoarele servicii am schimbat abordarea și am cerut discount la orice serviciu avea de a face cu cartea. În multe cazuri a funcționat. În cel mai prost caz te alegi cu un refuz, nu ai nimic de pierdut.
- Nu toată lumea te va plăcea. Vor apărea oameni care te vor critica, din plăcerea de a pune bețe în roate altora, plictiseală, probleme personale sau mii de alte motive. Este normal să fie așa. Mergi mai departe și nu lua la modul personal atacurile lor. Nu intra în conflict cu ei, lucrează la ceea ce tu poți oferi lumii. De altfel, dacă nu te contestă nimeni ceva este în neregulă: ori nu ești deloc vizibil, ori produsul tău este foarte prost și ceilalți evită să ți-o spună. Dacă însă la 99 de oameni care te susțin ai unul care te calomniază înseamnă că ești pe drumul cel bun. Fac excepție observațiile constructive (și argumentate) pe care le primești. Acestea ia-le de bune imediat, corectează ce este de corectat și mulțumește celui care le-a făcut.
- Bucură-te de proces. Va apărea stres, vei avea momente când vei face cu nervii și o să vrei să strângi de gât pe unul sau altul. Per ansamblu este însă o experiență. E un produs și o lansare din care înveți. La următorul produs și următoarea lansare vei cunoaște deja câteva probleme pe care le poți evita de la bun început. Un produs este doar o parte mică din sutele de produse pe care le vei lansa în anii care urmează. Cu care vei ajuta oamenii să devină mai buni în ceea ce fac. Bucură-te de acest proces și învață lecțiile pe care le ai de învățat.
Și câteva recomandări suplimentare. Am discutat în podcast cu mulți antreprenori online și experți, îți recomand să asculți podcastul cu Sorin Popa:
Aceste lecții îți vor folosi în anii ce urmează, când vei avea lansări de o anvergură mult mai mare. Greșelile pe care le faci acum, le faci la o scară mai mică.
E mai bine așa decât să o faci când vei fi mult mai sus și te va urmări mult mai multă lume. Lansează acum un produs aferent blogului tău – ebook, carte, membership, CD, DVD etc – la o cantitate restrânsă pentru a învăța din experiență.
Sper ca aceste sfaturi să te inspire și să te ajute să evoluezi cu blogul tău. Lasă mai jos părerea ta despre ce ai citit și cum ai putea implementa aceste idei la tine pe blog.