AM DESCOPERIT PE ALTE SITE-URI articole care erau copiate de la mine de pe blog. Le-am găsit întâmplător, însă mi-au ridicat semne de întrebare.
Așa că am căutat puțin pe Google și am găsit și mai multe situații identice. În special câteva articole pe care le scrisesem aveau mai multe clone pe diverse site-uri.
Am căutat pe Google ce se poate face în astfel de cazuri. În limba română nu prea am găsit informații. Oricum, destul de puține. Sau superficiale. Așa că am extins căutarea. Treptat am descoperit că se pot lua măsuri și sunt chiar simple.
Nu presupun costuri. Sau sunt foarte mici. Timpul necesar este foarte mic și el. Văd că pe măsură ce blogul crește, devin mai des ținta celor care fură articole. Le copiază de la mine și le publică la ei, sub nume propriu. În cel mai bun caz specifică undeva în subsol că le-au copiat de la mine.
Probabil că asta se întâmplă cu fiecare blog – pe măsură ce crește devine tot mai copiat. Observație: acest articol a fost scris acum mulți ani. O parte din ceea ce este descrie mai jos s-a schimbat și probabil e nevoie să verifici metodele actualizate de copyright infringement.

În decembrie am demarat o campanie împotriva celor care m-au copiat. Era mai mult din curiozitate. Să văd, se poate face ceva? Și dacă da, cum îmi va influența traficul pe site?
Ce să faci când cineva a furat articole de pe blogul tău
Cuprins
- Concepții greșite despre drepturile de autor online
- Aspecte legale
- Cum afli dacă articolele tale au fost copiate pe alte site-uri
- Unelte online de detectare a celor care ți-au copiat articole
- Ce avantaje / dezavantaje ai atunci când articole ale tale au fost copiate
- Cum ștergi ceea ce s-a copiat de la tine
- Cum ștergi articolele copiate pe wordpress.com
- Cum ștergi articolele copiate pe Blogger / Blogspot
- Eliminarea articolelor copiate din rezultatele Google Search Results Pages
- Raportarea conținutului copiat la advertiserii din România: 2performant și Google Adsense
- Raportarea la companiile de hosting
- Google Image Search
- Alte măsuri preventive
- Resurse suplimentare
- Caz concret de dialog
Ținând de creșterea exponențială a numărului de bloguri în limba română, mă aștept ca fenomenul furtului de articole să ia amploare. Dacă ți s-a întâmplat până acum, acest articol vrea să expună modurile în care poți reacționa. Dacă nu ți s-a întâmplat încă, e probabil o chestiune de timp până când se va întâmpla.
Concepții greșite despre drepturile de autor, internet, plagiarism și copyright
Înainte de toate vreau să clarific câteva concepții eronate pe care le-am întâlnit pe forumuri, site-uri și social media:
- Deși am inclus aici o secțiune despre aspectele legale, nu e nevoie să dai în judecată pe cineva care ți-a furat articole și le-a copiat la el pe site. De fapt, nici măcar nu ai nevoie de un avocat în majoritatea cazurilor.
- Dacă cineva ți-a copiat articole la el pe site, ei bine asta e FURT. Nu este în regulă, chiar deloc. E vorba de munca ta și ar fi trebuit să-ți ceară acordul înainte de a face asta.
- Multă lume nu știe că trebuie să ceară acordul cuiva pentru a îi copia articolele. Asta nu exclude punctul anterior și tot FURT rămâne.
- Poți lua măsuri foarte simple și care nu te costă nimic. De fapt, îți ia maxim 2-3 minute ca să raportezi pe cineva la Google, WordPress, 2performant sau Adsense.
- Dacă nimeni nu va lua măsuri, aceste situații se vor perpetua. Nu doresc să conving pe nimeni că ar trebui să raporteze astfel de cazuri. Toată lumea se plânge că e prea multă șmecherie în România. Câți sunt dispuși să facă ceva concret ca asta să scadă și să-și vadă toată lumea de treabă?
- Dacă ai publicat ceva pe internet nu înseamnă că este public și oricine poate să o copieze la el pe site. Nici vorbă.
- Înainte de a raporta orice, asigură-te că pe fiecare pagină a site-ului tău scrie (de obicei în footer) “Copyright 2010-2019 Nume – Toate drepturile rezervate” (scrii anii corecți și numele tău). De preferat să folosești numele tău real, nu un pseudonim sau numele site-ului. Asta ca să nu fie discuții ulterioare.
Aspecte legale
Întâi și întâi câteva aspecte legale. Nu mă pricep la chestiunile juridice, așa că am beneficiat de ajutorul Irinei Iliescu în acest sens, căreia îi mulțumesc pentru efortul depus.
Îți recomand însă ca înainte de a întreprinde orice măsură legală să discuți cu un avocat.
Ce poți face dacă cineva îți fură articole de pe blog și le publică pe propriul site
Articolele pe care le-ai publicat la tine pe site sunt proprietatea ta. Faptul că le-ai publicat acolo nu dă dreptul nimănui de a le prelua la ei pe site fără acordul tău.
Cadrul legal aplicabil este dat de legea 8/1996 privind protecția drepturilor de autor (găsești textul integral al legii aici). În conformitate cu aceasta și aplicat la cazul nostru:
O persoană fizică ce realizează opera literară (noțiune în care includem și articolele de pe un blog) beneficiază de drepturi de autor asupra acesteia. Dreptul de autor aparține persoanei care a adus opera la cunoștinta publică – în cazul nostru autorul blogului.
Dacă este un articol comun, dreptul de autor aparține tuturor coautorilor și se exercită împreună – ceea ce înseamnă că acordul cu privire la folosirea textului trebuie să fie și el comun.
Ce înseamnă drept de autor? Înseamnă că bloggerul care a scris un articol are următoarele drepturi cu privire la acesta:
- dreptul de a decide dacă, în ce mod şi când va fi adusă opera la cunoştinţă publică;
- dreptul de a pretinde recunoaşterea calităţii de autor al operei;
- dreptul de a decide sub ce nume va fi adusă opera la cunoştinţă publică;
- dreptul de a pretinde respectarea integrităţii operei şi de a se opune oricărei modificări, precum şi oricărei atingeri aduse operei, dacă prejudiciază onoarea sau reputaţia sa;
- dreptul de a retracta opera, despăgubind, dacă este cazul, pe titularii drepturilor de utilizare, prejudiciaţi prin exercitarea retractării.
- reproducerea operei;
- distribuirea operei;
- importul în vederea comercializării pe piaţa internă a copiilor realizate, cu consimţământul autorului, după operă;
- închirierea operei;
- împrumutul operei;
- comunicarea publică, direct sau indirect a operei, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la dispoziţia publicului, astfel încât să poată fi accesată în orice loc şi în orice moment ales, în mod individual, de către public;
- radiodifuzarea operei;
- retransmiterea prin cablu a operei;
- realizarea de opere derivate.
Sau mai simplu spus: autorul are dreptul să decidă dacă și când va publica articolul, numele său, modul în care cititorii vor avea acces la el, posibilitatea de copiere/citare a articolului.
Citarea unui extras din articol nu este considerat reproducere (furt) dacă se menționează sursa și numele autorului.
Ce e de făcut dacă articolele au fost reproduse fără drept?
Varianta 1: Îl dai în judecată
Persoana care beneficiază de dreptul de autor (bloggerul) poate chema în judecată pe persoana care i-a reprodus articolul fără drept urmând a solicita recunoașterea dreptului de autor/constatarea încălcării acestuia precum și acordarea de despăgubiri pentru prejudiciul cauzat.
La calculul despăgubirilor se va ține cont de: câştigul nerealizat de blogger, beneficiile realizate pe nedrept de făptuitor (cel ce a copiat articolul), prejudiciul moral suferit de blogger.
În cazul în care nu se pot estima aceste sume, se acordă despăgubiri reprezentand triplul sumei care se obține în mod normal pentru a permite reproducerea acelui articol.
De asemenea, dacă există suspiciuni că articolul va fi reprodus pe nedrept se poate solicita instanței să ia masuri pentru ca acest fapt să nu aibă loc.
Varianta 2: Îi faci o plângere penală
Conform legii “Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 5 ani sau cu amendă de la 25.000.000 lei la 500.000.000 lei fapta persoanei care îşi însuşeşte, fără drept, calitatea de autor al unei opere sau fapta persoanei care aduce la cunoştinţă publică o operă sub un alt nume decât acela decis de autor.”
Se pare ca această variantă a fost deja folosită în mediul online. Sau cel puțin luată în cosiderare. Vezi
Mihai Morar vs. Daily Cotcodac și Susțin 100% acțiunile în instanță intentate de bloggeri.
Cât din articol poate fi preluat ca extras?
O întrebare care mi-a apărut imediat a fost: ce înseamnă că cineva poate să-ți preia textul ca un “scurt extras”? Pentru că – spre exemplu – ar putea să-ți copieze articole întregi.
Iar undeva jos să specifice cu litere foarte mici că l-a luat de la tine.
Și asta nu prea te ajută. Majoritatea cititorilor nici nu vor observa.
Ei bine, expresia folosita de legea dr de autor este “scurte extrase“.
Spre exemplu (legea 8/1996, articolul VI, art. 33: sunt permise, fără consimțământul autorului și fără plata vreunei remunerații utilizarea de articole izolate sau de scurte extrase din opere în publicații, în emisiuni de radio sau de televiziune ori în înregistrări sonore sau audiovizuale, destinate exclusiv învățământului, precum și reproducerea pentru învățământ, în cadrul instituțiilor de învățământ sau de ocrotire socială, de articole izolate sau de scurte extrase din opere, în măsura justificată de scopul urmărit.
Ce înseamnă exact “scurt extras” urmează a fi apreciat de la caz la caz, însă în niciun caz 75% dintr-un articol nu poate fi apreciat ca fiind “scurt extras“.
Preluarea acestor extrase este permisă dacă se menționează sursa și numele autorului adică blogul pe care se găsește articolul citat și numele autorului articolului. Legea nu prevede nimic cu privire la mărimea textului unde e specificată sursa.
Dar daca cineva îți copiază constant părți din articole și mentionează sursa cu text minuscul, vei putea încerca să arăți în instanță reaua credință a celui ce ți-a copiat articolele și că deși a menționat sursa, a menționat-o insuficient de clar. Aici trebuie să discuți cu un avocat astfel de detalii.
Cum afli dacă articolele tale au fost copiate pe alte site-uri
Google Search
Poți afla dacă cineva ți-a copiat articole folosind, spre exemplu, câteva unelte online. Cel mai simplu este să faci o căutare pe Google.

Selectezi un paragraf dintr-un articol al tău și îl cauți pe Google. Vezi dacă mai apare la altcineva pe site. Eventual folosești Exact Search ca să elimini rezultatele similare (introduci textul de căutat între ghilimele).
În imaginea de mai sus am facut, ca exemplu, o astfel de căutare. Și, tocmai am găsit un alt blog care m-a copiat.
Unelte online de detectare a celor care ți-au copiat articole
Suplimentar există o serie de unelte online, unde poți insera paragrafe din articolele tale sau URL-uri. Iar ele caută dacă acele materiale au fost copiate altundeva. Printre ele sunt:
- Copyscape
- Duplichecker
- Small SEO Tools Plagiarism Checker
- Dustball Plagiarism Checker
- PlagScan
- Plagiarisma
- Plagium
- CopyGator
Din cele pe care le-am încercat până acum, Copyscape mi-a furnizat cele mai complete rezultate. Versiunea gratuită e bună, versiunea contra cost îți poate verifica întreg site-ul.
Am cumpărat credite (costă 0,05$ un credit, adică un articol verificat). Ceea ce înseamnă că pentru doar câțiva dolari îți verifică întreg site-ul și o face bine. Foarte eficient.
Ce avantaje / dezavantaje ai atunci când articole ale tale au fost copiate
Să ai articole copiate pe alte site-uri are și avantaje, pe lângă dezavantaje.
Avantaje:
- Te promovează pe tine ca brand și site-ul tău (dacă specifică sursa în mod vizibil). Asta dacă e un site cu o minimă valoare. Dacă nu are trafic, nu mai e valabil.
- Îți poate aduce trafic (dacă specifică sursa și pune link către blogul tău)
- Îți dă backlinkuri. Din nou, dacă specifică sursa și pune link către tine. Suplimentar dacă articolul pe care l-a copiat are linkuri către alte articole ale tale (în mod normal ar trebui să ai grijă ca așa să fie la toate articolele tale), iar cel ce l-a copiat nu le șterge, atunci ai niște backlinkuri care te pot ajuta pe parte de SEO. De obicei însă, cei ce copiază articole au site-uri mici și ale căror backlinkuri nu prea ajută.
Dezavantaje:
- Beneficiază de întreg efortul pe care tu l-ai depus, în mod gratuit.
- Cititorii tăi ar putea crede că tu ai copiat de la el, iar nu invers.
- Îți fură trafic. Am avut recent o campanie în care am raportat mai multe bloguri pentru că mi-au copiat conținut și acesta a fost eliminat. Ulterior traficul mi-a crescut simțitor. Pe cuvintele cheie din acele articole îmi scăzuse concurența în căutările Google.
- Îți încarcă site-ul, atunci când înglobează imagini direct de la tine de pe blog.
Cum ștergi articole furate de la tine
Ce poți face când dacă descoperi că cineva ți-a copiat unul sau mai multe articole de pe blog?
Să contactezi proprietarul site-ului
Asta dacă are date de contact publicate la secțiunea About. Dacă nu are datele de contact, să vezi cui aparține site-ul (verificare whois) să încerci să contactezi firma de hosting pentru ca ei să trimită mesajul proprietarului site-ului. Destul de complicat și puțin probabil că a doua variantă are șanse de reușită. O listă a principalelor companii care oferă gazduire web (hosting) Romania găsești aici.
Dacă dai de proprietar, îi poți spune că tu ai scris acel articol (Google are memorate datele de publicare așa că poți dovedi asta), că nu ești de acord ca el să fie preluat integral, că îi ceri să publice doar o parte din articol și să pună în mod vizibil sursa sa. Sau orice altceva dorești tu.
Ca să găsești datele de contact – dacă nu are secțiune de contact – poți folosi:
Eu am sărit peste faza asta. Chiar dacă mesajul ajunge la ei, nu știam dacă vor răspunde. Dacă o fac, probabil va dura câteva zile până o fac. Când răspund, nu toți vor înțelege care e problema ta și va trebui să le explic din nou că acel articol a fost scris de mine, nu este în regulă să-l copieze, etc etc.
Timp pierdut, timp pe care nu îl am. Așa că am trecut direct la etapa următoare.
Să ceri ștergerea articolelor care au preluat conținutul tău
Aici depinde unde a fost publicat articolul. Dacă a fost publicat pe site-uri care oferă platforme gratuite de blogging (gen wordpress.com, blogger sau altele), poți cere acestora să elimine conținutul arătând că este o copie a unui articol publicat anterior de tine.
Am încercat și a funcționat în toate cazurile. Durează între una și trei săptămâni până îți procesează cererea, dar o vor face.
Dacă e publicat pe un site la care au hosting propriu și nu vor să îl șteargă situația e mai complicată. Pentru site-urile .com care au hosting în afara României am înțeles că firmele mari de hosting acceptă și onorează astfel de solicitări. Nu am verificat personal, deci nu pot garanta.
Cum să ștergi articolele care ți-au fost copiate pe wordpress.com
Mă refer aici la platforma care oferă bloguri cu hosting gratuit pe domeniul wordpress.com, nu softul WordPress.

Folosește formularul de aici. Alegi “This content infringes upon my copyright“, tastezi adresa articolului care ți-a încălcat dreptul de autor, adresa ta de email (acolo îți vor trimite notificarea) și click pe “Continue“. Apoi completezi formularul DMCA al celor de la Automattic (link direct aici).
Mai multe detalii poți afla aici sau aici.
Cum să ștergi articolele care ți-au fost copiate pe Blogger/Blogspot
Dacă ți-a fost copiat conținut pe platformele gratuite Blogger sau Blogspot, poți folosi pagina de raportare Google DMCA.
Click aici sau aici și alege Blogger/Blogspot.

- Alege acum “Am descoperit conţinut care este posibil să îmi încalce drepturile de autor” (în funcție de caz) și în continuare “Da, sunt deţinătorul drepturilor de autor sau sunt autorizat să acţionez în numele deţinătorului exclusiv al drepturilor de autor despre care se presupune că sunt încălcate“.
- Selectează Da la “Am citit informaţiile de mai sus şi doresc să continui“, iar apoi tipul de conținut. În cazul acesta este de tip text.
- Și mai jos, unde scrie “În caz contrar, utilizaţi acest formular pentru a trimite solicitarea dvs. Reţineţi că poate fi necesar să vă conectaţi la un Cont Google pentru a trimite solicitarea.” click pe “acest formular” (vezi imaginea de mai jos).
- În continuare te va duce pe pagina Raportaţi o presupusă încălcare a drepturilor de autor: Blogger. Link direct aici.
- Introdu datele despre tine și articolul asupra căruia ți-au fost încălcate drepturile de autor
- Iar apoi cele legate de articolul care a copiat, plus confirmarea ta. În final click pe Trimiteți.
Vei primi un email de confirmare, iar ulterior un email de notificare atunci când va fi ștearsă (durează până la 3 săptămâni). Poți verifica statutul tuturor cererilor către Google pe Dashboard-ul DMCA:
Tabloul de bord pentru eliminări – arată toate solicitarile mele. Cele care au adrese URL respinse sunt pagini pe care le-am raportat și către wordpress.com sau Blogger, iar până când au fost procesate de către Google Search era fuseseră deja eliminate.
Alte măsuri pe care le poți lua
Suplimentar mai poți lua o serie de măsuri, împotriva celor care și-au furat articolele sau alt conținut.
Google Search
O altă măsură pe care o poți lua este să raportezi articolele copie pentru a fi eliminate din căutările Google. În caz contrar îți va “fura” trafic, fiind competitorii tăi pe cuvintele cheie din ele.
Pentru asta mergi din nou pe pagina Google DMCA și alege de data asta “Căutare Google pe Web”.

- Iar în continuare faci alegerile Am o problemă de natură juridică care nu e menționată mai sus
- Am descoperit conținut care e posibil să îmi încalce drepturile de autor
- Alegi tipul de conținut
- Click pentru a deschide formularul ” Raportaţi o presupusă încălcare a drepturilor de autor: Căutare Google pe web“, disponibil direct aici.
- Completezi formularul (e destul de intuitiv) și click la final pe “Trimiteți”. Din nou, poți verifica statutul tuturor cererilor către Google pe Dashboard-ul DMCA.
Advertiseri – 2performant, ProfitShare și Google Adsense
Dacă site-ul în cauză are afișate reclame (Adsense sau de alt fel), îl poți raporta la cei care își fac reclamă la el pe site. În majoritatea cazurilor advertiserii au pus în “Termeni și condiții” ca reclamele lor să fie publicate doar pe site-uri cu conținut original. Asta poate atrage suspendarea contului de Adsense, 2performant etc.
2performant
Spre exemplu, prin 2010 cei de la 2performant au suspendat contul de afiliat al celor de la fashionlife.ro deoarece copiaseră conținut de la cancan.ro. Detalii aici.
2performant a specificat în Termeni și condiții că afiliatul are obligația “sa garanteze ca detine in mod legal toate drepturile de proprietate intelectuala (drept de autor, licente, marci etc.) cu privire la informatiile, produsele, imaginile, sunetele etc. plasate pe site-ul pe care il detine/administreaza.” (obligațiile afiliatului, punctul 2).
Poți raporta astfel de situații către 2performant folosind datele de pe pagina lor de contact.
ProfitShare
Similar, cei de la ProfitShare specifică în termenii de pe site că “Nu vor fi acceptate şi aprobate ca Medii online Website-urile care … intră în conflict sau încalcă oricare din legile, drepturile de proprietate intelectuală sau alte drepturi ale oricărei persoană sau entităţi“. Detalii pe pagina lor de termeni și condiții, punctul 4.3.h.
Poți raporta către Profitshare pe pagina lor, jos click pe Contact.
Google Adsense
Cei de la Adsense spun în Termeni și condiții:
Sunteti unicul raspunzator pentru (a) Proprietatea (Proprietatile) Dumneavoastra, inclusiv toate continuturile si materialele, mentenanta si exploatarea acestora, implementarea adecvata a specificatiilor lui Google si adeziunea la termenii acestui Acord (inclusiv Politicile de Program)
Mai multe detalii despre Adsense și încălcarea dreptului de autor aici și aici.
Pentru a raporta către Google Adsense, procedezi astfel:
- Mergi pe pagina Raportaţi o încălcare a politicii Adsense.
- Iar în continuare selectează opțiunile care sunt potrivite situației tale. Ulterior verifici statutul cererilor către Google pe Dashboard-ul DMCA.
Raportarea conținutului copiat la companiile de hosting
O altă modalitate de a lua măsuri la adresa cuiva care ți-a copiat conținut este raportarea la compania unde el își găzduiește site-ul. Este o măsură care poate avea efecte extreme uneori, așa că gândește-te înainte de a o folosi.
Companiile de hosting sunt obligate prin lege să închidă site-urile care încalcă drepturile de copyright (total sau parțial). Asta e valabil în România și – mai ales – internațional. Ca urmare o sesizare de acest gen poate avea efecte dramatice, site-ul în cauză fiind efectiv închis până când proprietarul șterge articolele copiate, pe care tu le-ai raportat.
Singura ocazie în care am folosit această abordare a fost când cineva care mi-a copiat mai multe articole (+ a șters orice referință la blogul meu), după ce i-am scris și cerut să elimine sau specifice sursele, mi-a răspuns impertinent și ofensator. Așa că am considerat că se justifică să îi răspund la fel și, în final, am obținut închiderea site-ului său până când a șters articolele copiate de la mine.
Cum raportezi la companiile de hosting
Pasul 1
În primul rând mergi pe Who Is Hosting This?. Este un serviciu gratuit de la Satori Studio care îți va spune la ce companie de hosting este găzduit site-ul care te-a copiat.
Ok, acum pe rezultatele primite vei avea Host, respectiv nameservers. Daca sunt aceleași atunci e vorba de acea companie. Daca la nameservers apare altceva decât la host (de ex. la Hosting apare compania Unified layer, iar la nameservers vei avea ns6220.hostgator.com) atunci de obicei al doilea trebuie luat în considerare. În exemplul acesta domeniul îl vei raporta la Hostgator. Daca nu îți este clar, întreabă pe cineva care se pricepe sau lasă un comentariu aici.
Pasul 2
Odată ce ai aflat unde își găzduiește domeniul faci raport DMCA. Marile companii de hosting au pagini dedicate pentru asta și e simplu. La alte companii, după ce afli numele companiei de hosting, cauți pe Google datele lor de contact și le scrii un email în care le scrii situația (cât mai scurt și folosind un limbaj decent), iar la final le ceri eliminarea conținutului copiat (please remove immediatly the copied content sau așa ceva). Ai grijă să dai link direct la articolul copiat și la cel de unde a fost copiat ca să se vadă clar care este situația.
Poți raporta aici cu pagină directă la:
Google Image Search
Dacă ai postat pe site o imagine pe care tu ai creat-o și îți aparține astfel, iar cineva a copiat-o la el pe site poți raporta o astfel de situație.
- Dacă a fost copiată pe un blog free (blogger, wordpress.com etc) folosești raportul standard, așa cum am scris mai sus. Dacă nu o poți raporta la Google Image Search: același formular DMCA și alegi de data asta “Căutare de imagini“
- Bifezi că vrei să mergi mai departe și alegi la tip de conținut “imagini”, apoi Nu, dacă nu apari în imagine. Deschizi acum formularul de reclamație.
- Urmează formularul acesta (dacă nu e în română, vezi că poți schimba limba de undeva jos în stânga). E similar celorlalte de dinainte așa că nu mai intru în detalii.
Măsuri preventive
Pentru a preîntâmpina astfel de situații – sau ca să le poți gestiona mai ușor – ia în considerare următoarele idei:
- Asigură-te ca pe site la tine este specificat © an nume_autor (înlocuiești corespunzător). De obicei asta e în footer.
- Există softuri specializate care preiau feeduri Rss și le publică la ei pe site. Am văzut și pe limba română așa ceva. Mă aștept să fie tot mai multe. Îți recomand să-ți instalezi un plugin cum este RSS Footer. Este gratis și îți permite ca în feed-ul de Rss să îți incluzi automat linkuri spre blogul tău. Dacă tot îți copiază feed-ul (nu îi poți opri), cel puțin să primești niște backlink-uri.
- Tot din categoria feed-uri, poți seta ca acestea să transmită doar parțial articolele, iar nu în forma lor integrală. Asta o faci din setările WordPress (Settings – Writing)
- Feedburner – suplimentar, dacă folosești Feedburner setează ca feed-urile tale să fie afișate doar parțial. Intri pe Feedburner, click pe numele feed-ului tău, apoi alegi meniul Optimize și submeniul Summary Burner. Iar apoi Activate.
- Google Alerts – un serviciu gratuit care îți trimite notificări pe email. Îl poți seta ca atunci când apar articole care conțin anumite fraze (ce există într-un articol al tău), el să te anunțe imediat pe email.
O problemă mai neplăcută vine de la cei care îți fură articole, păstrând imaginile originale. Însă nu le încarcă la ei pe site, ci le încorporează direct de la tine de pe blog.
Astfel, de fiecare dată când articolul e afișat la ei pe site, blogul tău e contactat și transferă imaginea de la tine către cititorul lor. Pe scurt îți încarcă blogul și îți fură din lățimea de bandă.
În astfel de cazuri, poți modifica setările din .htaccess pt a permite Google Images sau altor site-uri să preia imagini de la tine, însă oricui altcuiva nu.. Setările nu sunt complicate, dar presupun să faci modificări în fișierul .htaccess. Îți recomand să o faci doar dacă ești sigur că știi ce faci, altfel poți încurca lucrurile.
Găsești mai multe informații despre ce și cum trebuie făcut aici sau aici.
Resurse suplimentare
- Legea nr 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
- Mihai Morar, acționat în instanță de blogul DailyCotcodac.ro pentru plagiat
- Susțin 100% acțiunile în instanță intentate de bloggeri, articol publicat de Chinezu pe tema unor cazuri similare
- WordPress Dispute Resolution & Reporting
- 2performant: Copierea de continut atrage suspendarea contului afiliatului
- Termenii si condițiile serviciului de promovare prin marketing afiliat 2Performant
- Google Adsense Policy Tips: Avoiding Copyright Infringement
- Digital Millennium Copyright Act – Google AdSense
- Google Instrumente pentru Administratori – Tabloul de bord pentru eliminări
- What Do You Do When Someone Steals Your Content – un articol foarte bun care m-a inspirat în mai multe secțiuni. Din păcate este mai vechi și unele informații/linkuri nu mai sunt valabile.
- Where to report spam – un articol cu o listă completă a locurilor în care poți raporta astfel de situații. Articolul este și el mai vechi, iar nu toate informațiile mai sunt valabile.
- How to Detect and Stop Article Plagiarism – un articol despre cum să detectezi și să blochezi copierea de articole. Unele măsuri mi se par radicale și e posibil să îngreuneze experiența cititorului.
- Stop Internet Image Theft – un scurt ghid despre cum să te protejezi online
În loc de încheiere
Îmi amintesc că acum ceva vreme am găsit un articol care îmi fusese pus cu copy-paste pe blogul unui trainer. Copy-paste. Era prima oară când mi se întâmpla. I-am trimis atunci un email. Textul e mai jos (am scos elementele de identificare):
Buna ____________,
am observat ca ai publicat pe blogul tau personal (http://_____________________) un articol preluat de pe blogul meu (aici). Tin sa-ti multumesc pentru interesul fata de acest material si pentru preluarea sa.
Ma simt onorat ca-l apreciezi, mai ales ca esti una dintre persoanele pe care obisnuiesc sa le urmaresc pt activitatea ta in domeniul dezvoltarii personale. Apropo, admir eforturile tale, faci o treaba excelenta 🙂
In forma actuala insa exista o scurta referire in final catre mine, iar materialul astfel prezentat ramane destul de neclar in privinta originii sale. Pentru a evita aceasta, mi-ar place sa adaugi o scurta introducere care sa clarifice acest aspect.
Cred ca ar fi suficient ceva de genul
” Am gasit un articol interesant despre ___________ si citate ale sale pe blogul lui Florin Rosoga, articol pe care l-am preluat aici integral cu acordul sau: “
iar in finalul articolului o scurta fraza de genul
Materialul poate fi citit in integral si pe blogul lui Florin Rosoga. ” (obs: aici era link direct catre articolul original)
Aceasta este, de altfel, modalitatea uzuala de preluare a unor articole de pe alte bloguri. Am lucrat destul de mult la acest material si as aprecia foarte mult daca ai adauga o astfel de prezentare.
O zi frumoasa,
Florin
___________________________________________
Mi-a răspuns, și-a cerut scuze spunându-mi că nu a dorit să și-l însușească. A făcut toate modificările pe care le-am cerut.
De altfel, ulterior am avut ocazia să-l cunosc personal. Și am descoperit că era un om fain. Doar o necunoaștere a cum se procedează în astfel de situații.
Articolul acesta am dorit să acopere cât mai bine subiectul. Sper că vei ști de acum încolo ce să faci când cineva îți copiază (fură) articole. Sper, de asemenea, că vei face ceva și nu vei accepta pur și simplu astfel de situații. Dacă ai o părere despre subiect sau îl cunoști, lasă un comentariu mai jos cu opinia ta.